Economie

Roemrucht frisdrankmerk Exota keert terug

VEGHEL (ANP). Drie ondernemers uit Veghel doen een poging om het roemruchte frisdrankmerk Exota weer op de markt te brengen. Ze hebben het merk gekocht en in een fabriekje in Frankrijk 60.000 flessen laten maken. Zondag werd de frisdrank gepresenteerd op een beurs in Veghel.

2 March 2015 11:47Gewijzigd op 15 November 2020 17:03

Bouwondernemer Stefan van de Ven legde maandag uit dat het is begonnen als een kwajongensstreek nadat hij een oude fles Exota had gevonden. „Het was de bedoeling om het heel klein te houden maar iedereen is enthousiast”, vertelde hij over de reacties op de beurs.

Exota is tegenwoordig vooral nog bekend van de gelijknamige affaire uit het begin van de jaren zeventig. Flessen priklimonade van Exota zouden exploderen. De VARA besteedde daar destijds uitgebreid aandacht aan op televisie en radio. Er werd getoond hoe een fles kapot knalde maar de opname was in scene gezet. Door de aandacht daalde de omzet van Exota. In 1973 ging de Brabantse limonadefabriek failliet.

„Veel minder mensen weten nog dat het ook heel lekker is. Het was vroeger een feest als limonade of tafel kwam. Het was het luxeproduct”, aldus Van de Ven.

Samen met twee vrienden wil hij de frisdrank gaan verkopen in horeca en speciaalzaken. Ze lieten acht smaken maken voor twee maten flessen (33 en 75 cl). Van de Ven benadrukt dat het niet de bedoeling is dat Exota in de supermarkt terechtkomt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer