Verkoop Vendex KBB toegejuicht
De mogelijke verkoop van Vendex KBB kan op veel instemming rekenen. Dat is vrijdag gebleken uit reacties van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), winkeldeskundigen en analisten.
„Deze stap is realistisch”, zegt VEB-directeur Peter Paul de Vries. „Dit had veel eerder moeten gebeuren”, stelt Dave Janssen van Channel Panel retailconsultants.
Vendex KBB meldde donderdag in gesprek te zijn met diverse investeringsmaatschappijen over de mogelijk verkoop van de onderneming. Het detailhandelsconcern bezit onder meer de warenhuizen Bijenkorf, V&D en HEMA, de doe-het-zelfketens Brico en Praxis, de elektronicawinkels van Dixons, en de modehuizen M&S Mode en Claudia Sträter.
Volgens Vendex KBB bieden de potentiële kopers circa 14 euro per aandeel. Analist Sander van Oort van Effectenbank Stroeve beschouwt dat als een blijk van vertrouwen. „Ze doen een bod zonder dat er echt boekenonderzoek is gedaan.” Zowel Van Oort als VEB-directeur De Vries vindt het bod wel laag. „Ik denk eerder aan een bedrag van tegen de 20 euro”, zegt De Vries. Op de Amsterdamse effectenbeurs was het aandeel vrijdag de grootste stijger. De slotkoers kwam uit op 13,15 euro, een stijging van 15,3 procent. Daarmee naderde het aandeel de genoemde overnameprijs.
Analisten en andere geïnteresseerden houden er rekening mee dat de uiteindelijke koper bepaalde winkelketens in de etalage zet. „Vendex KBB heeft te veel gedifferentieerde activiteiten onder zijn hoede, die daardoor niet optimaal kunnen floreren. Ik denk dat zo’n concern zich moet richten op zo’n twee kernactiviteiten”, vindt De Vries.
In 2002 verkocht Vendex KBB al zes onderdelen, waaronder brillengroep Hans Anders en schoenenketen Scapino, aan de Britse investeringsmaatschappij CVC Capital Partners. Deze naam duikt nu opnieuw op als kandidaat-koper. Naast CVC worden ook de Amerikaanse investeringsmaatschappijen Kohlberg Kravis Roberts (KKR) en K Capital Partners genoemd. Een woordvoerder ontkende donderdag echter dat K Capital Partners een van de bieders is. De investeerder heeft al een belang van 10 procent in Vendex KBB en ontpopte zich vorig jaar als een groot criticus van de huidige bedrijfsvoering.
„De waarde van het hele concern wordt gedrukt door zwakke broeders als de elektronicazaken It’s en Modern Electronics”, analiseert Van Oort. Het grote zorgenkind is echter warenhuis V&D. Vorig jaar werd een grootscheepse reorganisatie aangekondigd, waarbij niet alleen veel banen, maar ook filialen verdwijnen. „V&D is een zieke onderneming, die als een loden last op het concern drukt”, meent retailconsultant Janssen.
Hij verwacht dat een investeringsmaatschappij nog harder gaat saneren bij het „al jaren sukkelende V&D.” Volgens hem kan het warenhuis overleven als er nog meer filialen verdwijnen. „In Nederland is best ruimte voor een nieuw winkelconcept met circa dertig filialen. Vergeet niet dat klanten jaarlijks toch nog voor 800 miljoen euro bij V&D kopen.”