Economie

Overstap naar onlineconcept bezorgt Doosopmaat enorme groei

Kartonnen dozen, in iedere maat, in kleine aantallen en toch voor de prijs van een standaarddoos: dat is volgens directeur Jos Knulst het specialisme van Doosopmaat.nl, zoals de onderneming in Waddinxveen heet. Ze realiseerde in de afgelopen jaren, dankzij de overstap naar het concept van nagenoeg alleen bestellingen online, een enorme groei; en de markt biedt volop uitdaging om die expansie voort te zetten.

Arie de Rooij
24 February 2015 07:20Gewijzigd op 15 November 2020 16:54
De directeuren van Doosopmaat.nl: Jos Knulst (l.) en Coen van der Eijk (r.). beeld Sjaak Verboom
De directeuren van Doosopmaat.nl: Jos Knulst (l.) en Coen van der Eijk (r.). beeld Sjaak Verboom

Iedereen kent het wel: een klein artikel dat bezorgd wordt in een grote verpakking met veel loze ruimte. Dat komt doordat de meeste winkels bij de groothandel dozen inslaan van een standaardformaat, die in een fabriek als massaproduct worden vervaardigd. Doosopmaat.nl onderscheidt zich door in te spelen op individuele wensen. „Wij kunnen alles maken op dit gebied, zelfs voor het inpakken van een lantaarnpaal.”

Knulst was voorheen bij een firma in dienst als inkoper van verpakkingen. „Daar is de liefde voor golfkarton en de passie voor dozen ontstaan.” Hij ambieerde het ondernemerschap en zag op een beurs een machine die geschikt was voor kleine series en flexibele afmetingen.

Twaalf jaar geleden startte hij met de productie van dozen op maat, in een schuur in Reeuwijk. Later volgde een verhuizing naar Waddinxveen en sinds 2,5 jaar vinden de activiteiten daar plaats in een pand op het industrieterrein. Er staan inmiddels zeventien medewerkers op de loonlijst, onder wie enkele personen –„heel gaaf is dat”– die moeilijk plaatsbaar zijn op de arbeidsmarkt. De snelle groei vereiste ook uitbreiding van het management. Tegen die achtergrond schoof in 2013 Coen van der Eijk aan als mededirecteur.

Aanvankelijk leverde het bedrijf enkel aan klanten in de regio. Het benaderde die zelf. In 2009 sloeg de crisis toe. Knulst gooide het roer om. Hij ontwikkelde een website voor bestellingen online. Iemand die belangstelling heeft, kan in een calculator zijn wensen invullen en ziet meteen de prijs. „De overgang naar een internetbedrijf was een schot in de roos. Mensen denken vaak dat een doos op maat duur is, maar dat valt mee, zien ze op hun scherm.”

Vandaag de dag zijn er enkele duizenden afnemers, verspreid over heel Nederland en België. Sommige kopers keren steeds terug, bij andere gaat het om een eenmalige order.

Doosopmaat.nl heeft geen vertegenwoordigers op de weg. Knulst: „Aan zo’n medewerker hangt een kostenplaatje. Wij stoppen dat geld liever in een goede internetapplicatie. De relaties tussen klant en leverancier zijn door de intrede van internet vluchtig geworden. Dat vormt aan de ene kant een bedreiging, maar dat schept ook kansen.”

Het bedrijf koopt platen golfkarton in bij een kartonfabriek en bewerkt die tot dozen, bruin of wit. Een belangrijke innovatie is dat er voor de productie geen stansmessen worden gebruikt. Dat maakt het een stuk goedkoper. Een speciale inktjetprinter bedrukt de dozen desgewenst. Binnenkort kan dat ook in kleur. Van der Eijk: „Onze machines kopen we niet standaard, die komen uit andere industrieën. Wij knutselen eraan totdat ze voldoen aan onze specifieke eisen.” De aflevering van de bestellingen is uitbesteed aan een transporteur. Bij pieken in de productie wordt er in de avonduren overgewerkt.

Het merendeel van de dozen die de fabriek verlaten, zijn zogeheten Amerikaanse vouwdozen, het klassieke, simpele en ook goedkoopste type. De klant vouwt die en sluit ze met tape, een doos louter bestemd voor verzending. De groei van de omzet zit vooral in het hogere segment, waarbij de doos tevens een presentatiefunctie krijgt en er daarom mooier uit moet zien.

De groei is fors, jaarlijks rond de 30 procent. Van der Eijk: „Dat betekent dat je op tijd dient bij te schakelen. Je moet intern, met onder meer personeel, computersystemen, machinecapaciteit en productieflow, die ontwikkeling steeds een stap voor zijn, anders loop je hopeloos vast. Zo’n sterke groei, daar heb je je handen vol aan. Het moet behapbaar blijven.” Vorig jaar bleek de beschikbare hoeveelheid vloerruimte te klein. De oplossing werd het aanbrengen van een verdiepingsvloer, die de fabriekshal in de hoogte nu door midden deelt.

Knulst: „Groei is geen doel op zich, maar als ondernemer vind ik het moeilijk om kansen te laten liggen. Dan stappen collega’s in dat gat, die nemen dan dat marktaandeel voor hun rekening. Zolang we op een gezonde manier kunnen innoveren en de vraag van de klanten kunnen invullen, doen we dat.”

Er valt nog veel te winnen, want de markt is volgens Knulst erg groot. „We bedienen daarvan nog maar een heel klein stukje en steeds meer bedrijven ontdekken de unieke mogelijkheden die wij bieden. Wij liften mee op een economie die flexibiliseert en daarmee de vraag naar kleine series op maat bevordert.”


Bedrijfsgegevens

Naam: Doosopmaat.nl

Waar: Waddinxveen

Activiteit: Kartonnen dozen, online besteld en in ieder formaat

Aantal werknemers: 17

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer