Vijf vragen aan Gerrit Christiaan de Gier over Albert Schweitzer
Vijftig jaar geleden overleed de theoloog, filosoof, musicus en medicus Albert Schweitzer. Gerrit Christiaan de Gier (Utrecht) maakte een cd en een concertprogramma ”In ’t spoor van Schweitzer”.
Wat hebt u met Albert Schweitzer?
„Zijn persoon heeft me altijd geïntrigeerd. Dat heeft te maken met zijn veelzijdigheid. Hij was thuis in vier verschillende disciplines, altijd in de weer. Op een cruciaal moment bracht hij, vanuit zijn geloof in de eerbied voor het leven, een groot offer door als arts naar Lambaréné te gaan. Muziek bleef toen een rol spelen: hij had daar een piano met pedaal waarop hij oefende. Als hij terug was in Europa, speelde hij ontzettend veel om geld voor het ziekenhuis in Lambaréné bij elkaar te brengen.”
Wat weten we over het Bachspel van Schweitzer?
„Er zijn op internet heel wat filmpjes te vinden waarop hij Bach speelt. Rustige tempi, op het langzame af. Rechttoe rechtaan, legato. Dat was kenmerkend voor die tijd. Wel met aandacht en doorleefd. Technisch niet in alle opzichten even handig; trillers gaan niet altijd soepel. Hij had wel gevoel voor wat kwaliteitsmuziek was. Daarom viel hij op Bach. Ik ga hem niet nadoen. Maar dat neemt niet weg dat zijn manier van musiceren wel aanspreekt.”
Hoe volgt u hem in uw programmakeuze op de cd?
„Er is een overzicht van bewaard gebleven programma’s die hij speelde. Dat geeft een aardig beeld van hoe hij zijn concerten vormgaf. Hij speelde veel van Bach. Ook Mendelssohn en Franck kom je vaak tegen. Mendelssohns vierde en zesde sonate bijvoorbeeld. En de koralen en het ”Prière” van Franck. Ik volg zijn programmering en maakte een keuze uit de stukken die hij het meest heeft gespeeld.”
Waarom ging u voor deze cd naar de Sint-Thomaskerk in Straatsburg?
„Vóór hij naar Afrika vertrok, werkte Schweitzer in Straatsburg: als predikant en docent. In de Thomaskerk gaf hij jaarlijks een Bachherdenking. Ook toen hij in Afrika zat, kwam hij hier altijd terug. Over het Silbermannorgel in de kerk was hij lovend: hij noemde het een gelukzaligheid daarop een fuga van Bach te spelen. Het koororgel uit 1905 in de kerk is door hem ontworpen. Kortom, een ideale plek.”
Wat doet u verder aan de herdenking van Schweitzer dit jaar?
„In de zomer geef ik een concertserie rond het thema ”In ’t spoor van Schweitzer”, onder andere in Deventer, Den Bosch en Dordrecht. Niet steeds hetzelfde programma met Bach, Mendelssohn en Franck. Ik zal bijvoorbeeld ook Widor erbij betrekken, van wie hij in Parijs les had. Bijzonder is op 20 oktober het concert in de Thomaskerk in Straatsburg.”
Meer informatie www.gerritchristiaandegier.nl