Spoorzone Breda krijgt opknapbeurt
De gemeente Breda gaat de spoorzone ingrijpend aanpassen. Dat is het gevolg van haar toekomstige positie als hoogwaardig vervoersknooppunt voor Zuid-Nederland.
Het gemeentebestuur heeft donderdag de structuurvisie ”Via Breda” openbaar gemaakt. De zone omvat een gebied van 160 hectare. Rond het nieuwe station komen 5000 woningen en bedrijfsvestigingen voor 10.000 arbeidsplaatsen. De totale kosten worden geraamd op 600 miljoen euro.
In het te ontwikkelen gebied, dicht tegen de Bredase binnenstad aan, zijn diverse bedrijven gehuisvest en liggen twee woonwijken. De woonwijken krijgen een grondige opknapbeurt. De visie voorziet in een mix van wonen, werken en voorzieningen. De ontwikkeling ervan zal zeker twintig jaar in beslag nemen. Daarin is veel ruimte gepland voor inspraak.
De naam ”Via Breda” is gekozen omdat Breda een spin wordt in het web van weg- en spoorverbindingen. „De stad krijgt sneltreinverbindingen met Rotterdam en Antwerpen, de dichtstbijzijnde opstapplaatsen voor de hogesnelheidstrein. En de A16 wordt verbreed naar zes rijstroken”, aldus burgemeester Rutten.
Voor de bouw van de openbaarvervoerterminal heeft het Rijk 39 miljoen euro toegezegd, de provincie Noord-Brabant 10 miljoen euro en de gemeente Breda 22,6 miljoen euro. De bouw begint in 2005. Voor de ontwikkeling van het Stationskwartier heeft het Rijk al een bijdrage van 16 miljoen euro vastgelegd. De overige kosten moeten uit de markt komen.
Het nieuwe Stationskwartier gaat de aantrekkelijkheid van Breda als woon-, werk- en leefstad sterk opwaarderen. Dat is de overtuiging van J. Niederer, wethouder van Stedelijke Ontwikkeling. „Het stadsbestuur houdt de regie van de ontwikkelingen, die voor een belangrijk deel ingevuld worden door private partijen. We praten bijvoorbeeld met de Rijksgebouwendienst over de verplaatsing van de arrondissementsrechtbank naar het Stationskwartier”, zegt Niederer.