Kerk & religie

Volle genade

Romeinen 8:32

Thomas Brooks
12 February 2015 09:31Gewijzigd op 15 November 2020 16:37

„Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?”

Christus vertegenwoordigt al Zijn volk (Efeze 2:6), en zij hadden in beginsel het eeuwige leven. Want wat is genade anders dan begonnen heerlijkheid? Wat is heerlijkheid anders dan volkomen genade? Genade is heerlijkheid in de knop en heerlijkheid is genade die volkomen ontplooid is. Nu, hoewel zij in al deze opzichten eeuwig leven hadden, wisten zij het toch niet. Hoewel zij geloofden, konden zij niet geloven dat zij geloofden. Daarom maakt de apostel in deze dierbare hoofdstukken er zijn werk van door verscheidenheid en overvloed aan bewijzen hen te helpen, maar bijzonder de zwakgelovigen, tot een gegronde verzekering van hun eeuwige behoud.

Het is de wezenlijke strekking van de gehele Schrift om zielen eerst met Christus bekend te maken, dan ze tot het aannemen van Christus te brengen en ze daarna op te bouwen in een zoete verzekering van hun wezenlijk aandeel in Hem! Dit deed Luther zeggen: „Dat hij, indien dat mogelijk was, niet in het licht wilde leven zonder het Woord, maar dat hij met het Woord zelfs in de hel zou kunnen leven.”

Er bestaan geen historiën die te vergelijken zijn met de Bijbel, wegens haar oudheid, zeldzaamheid, verscheidenheid, kortheid, duidelijkheid, overeenstemming en waarheid. Het Woord bewijst de waarheid, het brengt de leugen aan de dag. Het strijdt tegen dwaasheid, het opent de ingewanden van ontferming en het verzekert gelovige zielen van eeuwige gelukzaligheid.

Thomas Brooks,
predikant te Londen

(”De hemel op aarde”, 1657)

Meer over
Meditatie

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer