Met ruime en lichte winkel wil Blokker klant weer binden
ALPHEN A/D RIJN. Met de bekende oranje tas komt Petra Hortman (47) de winkel van Blokker uit. Ze haalt haar aankoop tevoorschijn: een wokpan. Het is dat ze een cadeaubon had gekregen, want normaliter komt ze zelden bij Blokker.
In winkelcentrum De Aarhof in Alphen aan den Rijn legt Hortman uit waarom niet. „Tja, waarom wel? Ze verkopen van alles, maar dat is misschien wel het probleem.”
Blokker gaat 440 banen schrappen. De dalende omzet als gevolg van toenemende concurrentie van internet en prijsvechters als Action dwong de keten tot de eerste reorganisatie in bijna dertig jaar. Voorlopig worden er geen winkels gesloten.
De vestiging in De Aarhof is een van de zes zogeheten pilotwinkels die Blokker afgelopen najaar lanceerde. Winkels die, volgens Blokker, „een doorkijk naar de toekomst” geven. Naast de verkoop van producten van Douwe Egberts en de integratie van de webshop in de winkel valt vooral de lichtere, ruimere opzet op. Volgens klanten is dat een verbetering ten opzichte van de krappere oude vestigingen. „Blokker wil meer sfeer, gemak en mode in het huishouden brengen”, klonk het reclamepraatje als toelichting op de nieuwe winkels vorig jaar. „Comfort en inspiratie voor de klant bij het oriënteren en winkelen en betaalgemak zijn essentieel.” Andere pilotwinkels zijn te vinden in Eindhoven, Alkmaar, Nijmegen en twee in Amsterdam.
Verbaasd
Op deze bewolkte dinsdagmiddag lopen klanten in en uit. Ze struinen langs schappen vol placemats, schoonmaakspullen, kaarsen, strijkplanken en messensets van Herman den Blijker. Het nieuws van de reorganisatie is geen van hen ontgaan.
Heleen Nemeth (52) komt DE-kopjes kopen. Toen Blokker in oktober deze nieuwe winkel opende, dacht ze nog dat het „super” ging met de keten. „Ik was verbaasd over dit nieuws. Maar ja, je hoort het steeds vaker. Voor winkels en de binnenstad zijn dergelijke ontwikkelingen zuur. Straks zie je geen mensen meer op straat.”
Inherent aan de tijd, constateert de Alphense Luci Woerden (53) nuchter. Ze is op zoek naar een koffiezetapparaat. „De consument verandert. Ik ook. Als je iets nodig hebt, tik je het even in bij Google.” Toch blijft ze winkelen heerlijk vinden. „Het voordeel is dat je producten met eigen ogen kunt zien. Als je op internet bestelt, moet je nog maar afwachten wat de kwaliteit is.”
Onderscheiden
De pilotwinkel wordt door alle klanten positief beoordeeld. Of het voldoende is om het tij te keren? Daarover lopen de meningen uiteen. „Als ik het nieuws volg over Blokker en V&D, dan denk ik: Dit is het begin van het einde”, aldus een vrouw van middelbare leeftijd die liever anoniem blijft.
Een 30-jarige winkelmakelaar uit Amsterdam die „vanuit professionele en persoonlijke interesse” bij Blokker komt binnenlopen, is minder somber. „Op goede locaties blijven winkels gewoon draaien, daarvan ben ik overtuigd. Het belangrijkste is dat ze zich onderscheiden. Kijk naar Action, die winkels zien er minder mooi uit dan Blokker, maar het is er altijd druk.” Het banenverlies bij Blokker ziet hij niet per se als voorbode van grotere problemen. „De keten bestaat natuurlijk niet sinds dinsdag. En die banen? Soms moet je offers brengen.”