Problemen voor V&D stapelen zich op
AMSTERDAM. V&D lijkt met de dag verder in het nauw te komen. In navolging van eigenaren van de winkelpanden stappen de vakbonden FNV en CNV naar de rechter om hun conflict met het in grote financiële problemen verkerende warenhuisconcern uit te vechten.
Daarnaast werd woensdag bekend dat CB, voorheen Centraal Boekhuis, de levering van boeken aan V&D heeft gestaakt.
De bonden hadden V&D gesommeerd het loonoffer van 5,8 procent dat de 5000 werknemers van V&D verplicht moeten brengen uiterlijk woensdag van tafel te halen. Dat deed het concern niet. V&D kondigde wel een „verzachting” van de maatregelen aan. In plaats van de salariskorting in één keer door te voeren, gebeurt dat in twee stappen: 3 procent per 1 februari van dit jaar en 2,8 procent vanaf februari 2016.
De vakbonden zetten hun kort geding desondanks door. „Het blijft een eenzijdig opgelegd loonoffer”, reageerde CNV-onderhandelaar Martijn den Heijer. „Bovendien geeft V&D geen enkele garantie op behoud van werkgelegenheid. Dat betekent dat als het toch misgaat met V&D, de mensen op straat komen te staan met een lagere uitkering.” Hij wees ook op de mogelijke precedentwerking. „Als wij hiermee akkoord zouden gaan, staat straks de hele retail bij ons op de stoep.”
CB bevestigde woensdag op 23 januari te zijn gestopt met de levering van boeken aan V&D. De logistieke dienstverlener voor de boekenbranche besloot daartoe nadat zijn kredietverzekeraar Coface de kredietlimiet voor V&D had ingetrokken. Met de maatregel wordt voorkomen dat het risico bij de uitgeverijen komt te liggen als het misgaat met de warenhuisketen.
De BAS Group, eigenaar van elektronicaketen Dixons, heeft de levering van elektronische producten aan V&D die via de website van de warenhuisketen worden besteld, voorlopig stopgezet. Volgens topman Steven Bakker staat er „een bedrag langer dan de afgesproken betalingstermijn” open. Bij de fysieke Dixonswinkels in verschillende filialen van V&D speelt het stilleggen van leveringen niet.