CNV Bouw wil 3-daagse werkweek ouderen
De Hout- en Bouwbond CNV wil bouwvakkers van 57 jaar en ouder de mogelijkheid geven drie dagen per week te gaan werken in combinatie met deeltijdvroegpensioen.
Dat is een van de voorstellen die de bond inbrengt bij de onderhandelingen over een nieuwe CAO voor de bouw, die woensdag beginnen. Bonden en werkgevers betrokken vrijdag al hun stellingen. De bonden eisen in ieder geval een eenmalige uitkering. Heet hangijzer wordt volgens hen de kilometervergoeding. Volgens de huidige CAO is die 28 cent per kilometer. Wat de bonden betreft moet dat netto zo blijven. Omdat het kabinet heeft besloten dat de onbelaste vergoeding nog maar 18 cent mag zijn, moet het brutobedrag volgens hen worden aangepast.
Maar de werkgeversorganisatie AVBB wil geen reparatie van overheidsmaatregelen in de CAO, zo liet onderhandelaar B. Bolwijn bij de presentatie van de AVBB-voorstellen weten. Dat geldt voor de kilometervergoeding en ook voor de ziektekostenverzekering. Door de bezuinigingen van het kabinet op de zorg moeten mensen zich bijverzekeren om dezelfde zorg te houden. De AVBB wil die kosten niet in de CAO repareren.
De sector heeft het moeilijk, aldus Bolwijn. „Afgelopen jaar zijn er 19.000 arbeidsplaatsen verdwenen. Een enquête heeft uitgewezen dat voor 2004 de helft van de bouwondernemingen verwacht dat het bedrijfsresultaat zal verslechteren; 40 procent verwacht een vermindering van het personeelsbestand.”
Wat de werkgevers betreft moeten de nieuwe CAO’s voor het personeel op de bouwplaats (150.000 mensen) en voor het administratief en technisch uitvoerend personeel (50.000 mensen) bijdragen aan rendementsherstel en behoud van werkgelegenheid. Zij willen het frequente ziekteverzuim terugdringen door vanaf de tweede ziekmelding een of meer onbetaalde dagen te introduceren. Ook willen zij af van de automatische prijscompensatie, die haast geen enkele CAO meer kent.
Als de wensen van de AVBB werkelijkheid worden, komt dat neer op „sociale kaalslag”, vindt de CNV-bond. Bondsbestuurder M. Post vraagt zich af welke jongere dan straks nog in deze vergrijzende bedrijfstak wil werken.