Buitenland

Vliegbeperkingen in Italië deels opgeheven

De beperkingen voor het Italiaanse vliegverkeer die dinsdag zijn ingevoerd, worden voor een deel alweer opgeheven. Volgens de nieuwe regels mochten vliegtuigen niet meer opstijgen of landen bij beperkt zicht. Dat had onmiddellijk talloze annuleringen en vertragingen tot gevolg.

AFP
31 October 2001 20:37Gewijzigd op 13 November 2020 23:15

Het start- en landingsverbod gold sinds dinsdag bij een zicht van minder dan 550 meter. De regel was op de zes belangrijkste luchthavens ingevoerd na een botsing in dichte mist op de grond tussen twee vliegtuigen op het vliegveld Linate bij Milaan. Daarbij vielen vorige maand 118 doden. Volgens de oude normen mocht op veel luchthavens nog worden gevlogen bij een zicht van slechts 75 meter.

Op vier luchthavens is de jongste maatregel met ingang van gisteren afgeschaft, te weten die van Malpensa, Bergamo, Triëst en Bologna. Dat heeft een hoge Italiaanse luchtvaartfunctionaris meegedeeld, volgens de krant Corriere della Sera. Deze Andrea Fornasiero, een voormalig stafchef van de marine, is woensdag benoemd tot ‘superinspecteur’ voor het luchtvervoer. Hij kondigde wel andere verscherpte veiligheidsmaatregelen aan, zoals het vaker controleren van de verlichting op start- en landingsbanen.

De mistmaatregel heeft het Italiaanse luchtverkeer de hele week enorm in de war geschopt. Woensdag werden 169 vluchten afgezegd, waardoor 17.000 passagiers niet konden reizen.

Verantwoordelijk
Gisteren maakte een ministeriële onderzoekscommissie bekend dat zij de luchtverkeersleiding verantwoordelijk houdt voor het ongeluk op Linate, op 8 oktober. Een Duits privé-vliegtuigje kwam per ongeluk terecht op de startbaan en botste tegen een passagiersvliegtuig van de Scandinavische maatschappij SAS dat aan het starten was en al een snelheid van 200 kilometer per uur had. Al meteen bleek dat de grondradar al twee jaar buiten werking was, hoewel er vaak dichte mist op Linate hangt.

Volgens de commissie heeft de verkeerstoren het passagierstoestel niet opgemerkt. Bovendien werkte de signaleringsapparatuur die het kleine vliegtuig instructies moest geven niet goed, waardoor de piloot in verwarring raakte.

De luchtverkeersleiding en de exploitant van de luchthaven geven elkaar de schuld. De verkeersleiders voelen zich niet verantwoordelijk voor de veiligheidsapparatuur, maar de luchthaven zegt op zijn beurt alleen aanspreekbaar te zijn op het onderhoud van de apparaten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer