Economie

Speciaalzaak verliest het van supermarkt

Speciaalzaken in de voeding hebben afgelopen jaar wederom terrein verloren aan de supermarkten. Het aantal consumenten dat naar een speciaalzaak ging om levensmiddelen te kopen, lag in 2003 lager dan in het jaar daarvoor.

ANP
30 January 2004 13:33Gewijzigd op 14 November 2020 00:55

In 2002 daalde de klantenkring van speciaalzaken eveneens door de opmars van supermarkten.

Dat blijkt uit cijfers die het onderzoeksbureau GfK donderdag heeft gepubliceerd. Het bureau heeft onder 4400 huishoudens gepeild wie er afgelopen jaar wel eens inkopen hebben gedaan bij de speciaalzaken, zoals een kaaswinkel en een bakker. Daaruit is naar voren gekomen dat alleen de drogisterijen hun klantenkring hebben vergroot.

Volgens GfK-onderzoeker J. Holla kapen de supermarkten steeds meer klandizie weg bij de winkeliers. „Vooral jongeren willen zo veel mogelijk op één plek kopen. Daarvoor gaan ze naar de supermarkt. Ouderen blijven vaak wel trouw aan hun speciaalzaken. Ze winkelen minder efficiënt en hechten meer waarde aan bijvoorbeeld het persoonlijke contact met de winkeliers.”

Het onderzoeksbureau constateert dat de speciaalzaken met een groot aantal bedrijfssluitingen kampen. Dat komt mede omdat familiebedrijven moeite hebben met het vinden van een opvolger. „En vaak ook zitten de winkels op een verkeerde plek, niet dicht genoeg bij een winkelcentrum of ergens waar klanten moeilijk kunnen parkeren”, aldus Holla. GfK kan niet aangeven hoeveel bedrijven de deuren hebben gesloten als gevolg van de teruglopende klandizie, die jaren geleden al begon.

De terugloop van het aantal klanten verloopt gestaag. Afgelopen jaar leverden de diverse soorten speciaalzaken maximaal 200.000 klanten in. De afdelingen met levensmiddelen in warenhuizen behoorden tot deze groep, net als de slijterijen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer