Opinie

Zorgverzekeraar, geef burger meer inspraak

Zorgverzekeraars moeten verzekerden meer inspraak geven in het beleid en de manier waarop de zorg wordt ingekocht, betogen Wim Groot en Henriëtte Maassen van den Brink.

Wim Groot en Henriëtte Maassen van den Brink
31 December 2014 14:11Gewijzigd op 15 November 2020 15:34
beeld ANP
beeld ANP

Komende maand ontvangen we de nieuwe zorgpolis van onze zorgverzekeraar. Mensen die niet tevreden zijn over hun polis of verzekeraar hebben de mogelijkheid om over te stappen. Ongeveer 1 miljoen mensen zullen waarschijnlijk van zorgverzekeraar wisselen. De vraag is echter of we voldoende geïnformeerd zijn om een goede beslissing te nemen om al dan niet over te stappen. Weten we wel wat we krijgen voor onze zorgverzekering?

Zorgverzekeraars hebben de afgelopen weken contracten afgesloten met zorgaanbieders voor volgend jaar. Met de meeste zorgaanbieders die dit jaar gecontracteerd zijn, is voor volgend jaar opnieuw een contract afgesloten. Maar niet met alle. Sommige zorgaanbieders hebben geen nieuw contract gekregen. Dat kan voor patiënten in januari een vervelende verrassing opleveren. Bij de apotheek, fysiotherapeut of dermatoloog die geen nieuw contract heeft gekregen kun je dan niet meer zomaar terecht. Dan zal plotseling blijken dat je een flink deel van deze niet-gecontracteerde zorg zelf moet betalen. Veel verzekerden zijn er niet van op de hoogte welke zorgaanbieders niet meer wordt gecontracteerd.

Zorgverzekeraars doen weinig om hun verzekerden hierover te informeren. Als je wil weten met wie jouw zorgverzekeraar volgend jaar wel of geen contract heeft gesloten, zul je dat zelf moeten uitzoeken op de website van de zorgverzekeraar. En ook daar is het niet allemaal transparant.

Tussenpersonen

Deze onduidelijkheid over de zorgcontractering is nog groter voor mensen die verzekerd zijn via tussenpersonen of zogenaamde volmachthouders, zoals Promovendum, Turien, AEvitae, en Caresco. Je moet als verzekerde heel diep zoeken op de website om erachter te komen dat bijvoorbeeld de zorg­inkoop bij Promovendum wordt gedaan door VGZ. Bellen naar een zorgverzekeraar helpt ook niet altijd, de klantenservice is weinig geïnformeerd en weet ook vaak de vragen niet te beantwoorden.

Interne scholing van het personeel van zorgverzekeraars lijkt geen overbodige luxe. Veel verzekeraars zijn ook onduidelijk over de vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg. Dat geldt niet alleen voor de naturapolissen, maar ook voor de restitutiepolissen. De meeste mensen zullen denken dat bij een restitutiepolis de kosten van niet-gecontracteerde zorgaanbieders ook volledig worden vergoed. Ook dat is niet altijd het geval. Bij veel restitutiepolissen wordt bij zorg van niet-gecontracteerde zorgverleners 100 procent van het ”marktconforme tarief” of van de ”redelijke marktprijs” vergoed.

Wat het marktconforme tarief of de redelijke marktprijs is, is volstrekt onduidelijk. Wel is zeker dat het marktconforme tarief en de redelijke marktprijs bijna altijd een stuk lager liggen dan het werkelijke tarief. Ook met een restitutiepolis zullen veel verzekerden dus een flink deel zelf moeten betalen als ze naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaan. Niet veel verzekerden zullen zich dat realiseren als ze een dure restitutiepolis afsluiten.

Advies

De Raad voor de Volksgezondheid (RVZ) heeft begin deze maand een advies gepresenteerd met als titel ”De stem van verzekerden”. In dit advies worden zorgverzekeraars ertoe opgeroepen verzekerden meer te betrekken bij de zorginkoop en bij het beleid van de zorgverzekeraar. Hiervoor zou de positie van de ledenraden versterkt moeten worden. Zorgverzekeraars moeten hun verzekerden niet alleen een stem geven, zoals de RVZ adviseert, ze moeten ook beter communiceren met hun verzekerden.

Zorgverzekeraars doen weinig moeite om relevante informatie over zorgcontractering en bijbetaling voor niet-gecontracteerde zorg aan hun verzekerden te geven. Verzekerden moeten zelf op zoek naar deze informatie, als zorgverzekeraars al de moeite nemen deze informatie op hun website beschikbaar te maken. Dit geldt in het bijzonder voor volmachthouders. Zorgverzekeraars moeten actiever zijn in het informeren van hun verzekerden. Dit geldt zowel voor nieuwe verzekerden als voor mensen die hun zorgverzekering prolongeren. Zolang zorgverzekeraars dat niet doen, kun je met je zorgverzekering een flinke kat in de zak kopen.

Wim Groot is hoogleraar gezondheidseconomie aan de Universiteit Maastricht en lid van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. Henriëtte Maassen van den Brink is hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Maastricht

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer