Economie

‘Virtuele merken’ rukken op in mobiele markt

HOUTEN (ANP). Steeds meer Nederlanders kiezen voor hun mobiele telefoonverkeer voor een telecomaanbieder die niet beschikt over een eigen netwerk. Volgens onderzoeksbureau Telecompaper hebben ‘virtuele merken’ als Telfort, Hi en Tele2 inmiddels bijna 42 procent van de totale mobiele markt in handen.

23 December 2014 10:53Gewijzigd op 15 November 2020 15:23

Het klantenbestand van de aanbieders kwam aan het einde van het derde kwartaal uit op 8,6 miljoen, een groei van 0,9 procent vergeleken met een half jaar eerder. Bijna 54 procent van die klanten maakt gebruik van een nevenmerk van een aanbieder met een eigen netwerk, zoals KPN. De rest kiest voor onafhankelijke virtuele aanbieders, bijvoorbeeld Simpel.

De opmars van virtuele merken komt door de populariteit van basisdiensten die tegen scherpe prijzen worden aangeboden. Een voorbeeld is hollandsnieuwe van Vodafone, dat sterk is gegroeid. Ook het SIM only-aanbod doet het goed, aldus de onderzoekers.

Hoewel het marktaandeel van de virtuele merken is toegenomen, zijn er in het afgelopen halfjaar wel meer spelers vertrokken dan bijgekomen. Er stopten vijf partijen, onder meer Dobrytel, Sizz en Rabo Mobiel. De twee nieuwe mobiele merken zijn Choozze en BelcompanyMix.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer