Economie

‘Geen weg onbegaanbaar’ voor Victor Muller

ZEEWOLDE (ANP). In het bijna honderd jaar oude logo van Spyker is een spreuk verwerkt die topman Victor Muller op het lijf geschreven is: Nulla tenaci invia est via; voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. De rasoptimist ziet altijd uitwegen uit de meest benarde posities.

18 December 2014 17:08Gewijzigd op 15 November 2020 15:18

Muller baarde opzien met de overname in 2010 van het veel grotere, maar zieltogende Saab van General Motors. Het Zweedse automerk kwam voor 400 miljoen euro in handen van Spyker Cars, dat werd omgedoopt in Swedish Automobile. Lang duurde het avontuur overigens niet.

De verwachtingen waren hoog en het vakblad Automotive News Europe bombardeerde Muller zelfs tot ondernemer van het jaar 2010. De financiële zorgen verdwenen echter niet en Saab raakte steeds verder in de problemen. Door geldgebrek kwam de productie een jaar later al stil te liggen. In december van dat jaar vroeg de autofabrikant faillissement aan.

Na het debacle met Saab werd het stiller rond Muller en zijn bedrijf Spyker. De automaker balanceerde in 2014 op de rand van de afgrond en kreeg uitstel van betaling. Muller wist een bankroet steeds op het nippertje af te wenden, maar een noodzakelijk overbruggingskrediet kwam uiteindelijk te laat. Op 18 december werd het faillissement over Spyker uitgesproken.

Victor Roberto Muller (Amsterdam, 13 september 1959) studeerde rechten aan de Rijksuniversiteit Leiden en begon een loopbaan als advocaat, gespecialiseerd in fusies en overnames. Vanaf de jaren negentig maakte hij zelf naam als ondernemer. Hij was bestuurder bij onder meer het offshorebedrijf Heerema en mede-eigenaar van het bergingsbedrijf Wijsmuller.

Meer bekendheid verwierf Muller als topman van modebedrijf Emergo, dat hij in 1999 onder de naam McGregor Fashion Group naar de beurs bracht. Het roemruchte Amerikaanse kledingmerk kreeg zo een tweede leven. Dat zakelijke avontuur leverde Muller een fortuin op.

In hetzelfde jaar dat McGregor naar de beurs ging, kocht Muller het oer-Hollandse automerk Spyker, dat in 1926 ter ziele was gegaan. In 2004 bracht hij ook dat bedrijf met succes naar de beurs. De exclusieve sportwagens die het nieuwe Spyker maakte, leverden echter nooit een stuiver winst op. Een kortstondig avontuur in de Formule 1 kostte eveneens meer dan het opleverde.

Ondanks aanhoudende berichten over financiële problemen bleef Muller altijd optimistisch. Ook nu ziet Muller kansen verder te gaan als fabrikant van elektrische auto’s. Eerder deze maand kondigde hij in dat verband aan een samenwerking te willen aangaan met een Amerikaanse producent van elektrische vliegtuigjes.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer