Economie

’Kerstverkopen meer op zondag en ‘s avonds’

LEIDSCHENDAM (ANP). Winkeliers moeten het deze kerstperiode meer hebben van de openstelling op zondag en de verkoop in de vroege avond na het werk. Consumenten doen hun kerstinkopen vooral op momenten dat het hun uitkomt, constateert brancheorganisatie Detailhandel Nederland woensdag.

17 December 2014 15:59Gewijzigd op 15 November 2020 15:15

Een andere trend die zich voltrekt is die van het online bestellen en in de winkel, op een zelf gekozen tijdstip, ophalen. „Zo weten klanten zeker dat alle benodigdheden in huis zijn en dat het naar wens is. Deze manier van inkopen wordt gebruikt voor zowel cadeaus als voor complete feestmaaltijden”, aldus de koepelorganisatie van winkeliers. Inmiddels komt al zo’n 70 procent van de totale online-omzet ten goede aan winkeliers die zowel een fysieke winkel als een webwinkel hebben.

De kerstverkopen zijn in deze belangrijkste maand voor de detailhandel in volle gang. Winkeliers verwachten deze kerstperiode een extra omzet die vergelijkbaar is met de verwachte omzet van vorig jaar, zo’n 800 miljoen euro. Een groot deel daarvan wordt naar verwachting komend weekend behaald.

Vlak na het sinterklaasfeest pakken winkeliers alweer massaal uit om de winkelstraten en etalages in kerstsferen om te toveren. „Zo worden er bijvoorbeeld kerstmarkten georganiseerd, een trend die uit Duitsland is overgewaaid. Ook zijn er winkelgebieden waar complete ijsbanen worden neergelegd, om ook de kinderen mee te laten genieten van de kerstsfeer in het winkelcentrum”, aldus een woordvoerster.

In de periode voor Kerstmis hebben veel winkels ruimere openingstijden. Naast extra koopzondagen zijn er de maandag en dinsdag voor kerst extra koopavonden om de verwachte drukte te kunnen verwerken. Op kerstavond moeten winkels om 19.00 uur gesloten zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer