Binnenland

Regels kindermarketing voedsel „zoethoudertje”

DEN HAAG (ANP). De nieuwe beperkingen voor voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen zijn slechts een zoethoudertje. Dat vindt de Consumentenbond. Dinsdag werd de knoop doorgehakt over de beperkingen van de Stichting Reclame Code (SRC). Die houden onder meer in dat er vanaf 1 januari geen reclame meer gemaakt mag worden voor bepaalde voedingsmiddelen richting kinderen tot en met twaalf jaar. Voorheen was dat zeven jaar.

16 December 2014 15:57Gewijzigd op 15 November 2020 15:13

„Maar verpakkingen en winkelschappen zijn hiervan uitgezonderd. Een kinderidool mag dus nog steeds op een levensgroot display in de winkel ongezonde producten promoten. Dat is onbegrijpelijk”, vindt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Reclame voor bijvoorbeeld honeypops met bijna 30 procent suiker en te vette en zoute kaassnacks is ook nog steeds toegestaan, klaagt de Consumentenbond. Die was zelf betrokken bij het tot stand komen van de nieuwe code, maar zegt geen vetorecht te hebben, waardoor de code toch is aangenomen.

De Consumentenbond is van plan de bezwaren voor te leggen aan staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid). Volgens Combée is weer gebleken „dat je de bescherming van kinderen niet kunt overlaten aan de industrie, die heeft hele andere belangen. Wij zullen daarom nogmaals bij de politiek aandringen op wettelijke maatregelen, de overheid moet snel en daadkrachtig ingrijpen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer