Bijbelgetrouwe theologieopleiding Basel blij met accreditatie
De Staatsonafhankelijke Theologische Hogeschool in het Zwitserse Basel (STH Basel) is onlangs erkend als universitair instituut. Een mijlpaal voor de Bijbelgetrouwe theologieopleiding, aldus projectleider dr. Stefan Schweyer, „ook omdat we geen water bij de wijn hebben hoeven doen.”
De Staatsunabhängige Theologische Hogeschule Basel werd in 1970 opgericht, destijds als Vrije Evangelisch-Theologische Academie Basel (FETA). Doel was een Bijbelgetrouwe theologische opleiding aan te bieden, aldus Schweyer, „als alternatief voor de opleiding aan de theologische faculteiten van staatsuniversiteiten. De STH Basel beschouwt de Bijbel als Woord van God en gaat uit van de goddelijke inspiratie daarvan. In dat opzicht weten we ons staan in de traditie van de Reformatie – de Helvetische Geloofsbelijdenis onder andere.”
Is de STH Basel te vergelijken met de Evangelische Theologische Faculteit in Leuven en de Freie Theologische Hochschule in Giessen?
„Principieel gezien zeker, ja. Verschillen zijn er waar het gaat om de plaats in het opleidingslandschap, ook vanwege de diversiteit van systemen in België, Duitsland en Zwitserland. Maar op grondslagniveau weten we ons nauw met de ETF in Leuven en de FTH in Giessen verbonden en is er ook nu al veelvuldig contact.”
Gaat het hier om de enige Bijbelgetrouwe theologieopleiding in Zwitserland?
„Er zijn meerdere theologieopleidingen met een vergelijkbaar geestelijk klimaat. Maar de STH Basel is de enige in Zwitserland van universitair niveau, met een sterke nadruk op onderzoek en hoge eisen aan het curriculum.”
Vorige week meldde de STH Basel dat de Zwitserse Universiteitsconferentie (SUK) de hogeschool een accreditatie had verleend als universitair instituut. De erkenning is zeven jaar geldig.
Hoe bijzonder is dit?
„Het is niet vanzelfsprekend dat een private hogeschool zo’n accreditatie krijgt. Sterker: de STH Basel is het enige instituut op het terrein van de evangelicale theologie waarbij dat nu het geval is. Het bijzondere zit ’m ook daarin dat de accreditatie mogelijk was zonder dat wij water bij de wijn hoefden te doen.”
Heeft de erkenning ook gevolgen voor de naam van de STH Basel?
„Nee, een naamswijziging staat niet gepland. Het blijft STH Basel.”
Wat is in doorsnee de achtergrond van een student aan de STH?
„Ongeveer de helft van de studenten komt uit Zwitserland, een kwart uit Duitsland; nog een kwart komt elders vandaan. Op het moment behoort 80 procent van de studenten tot de vrije kerken.
Zo’n beetje de helft van de mensen die afstuderen wordt predikant of anderszins in de vrije en landskerken – in Zwitserland, maar ook in Duitsland en Oostenrijk. We hopen dat de accreditatie ertoe leidt dat we meer studenten uit de protestantse landskerken zullen trekken.”
Verwacht u sowieso een toename van het aantal studenten of promovendi?
„We hópen het. Maar het zal niet automatisch gaan. Bij jonge mensen zie je niet de trend dat ze veel tijd en energie in een theologiestudie willen investeren. Ook het predikantschap is niet echt geliefd. Wat we daarom nodig hebben, zijn voorbeelden en overtuigingskracht: dat het de moeite loont én mooi is om je helemaal in de dienst van God en de kerk in te zetten en daartoe een grondige opleiding te krijgen.”
Met de accreditatie openen zich nieuwe mogelijkheden voor samenwerking met universiteiten in binnen- en buitenland, schrijft u op uw website. Ook met Nederlandse universiteiten, in Apeldoorn en Kampen bijvoorbeeld?
„We streven naar samenwerking met instellingen in binnen- en buitenland. Je kunt daarbij denken aan wederzijdse erkenning van studieprestaties, de uitwisseling van studenten en docenten, gezamenlijke onderzoeksprojecten. Daarbij kunnen we ons samenwerking met Apeldoorn of Kampen goed voorstellen, ja. De eerste contacten zijn al gelegd.”
Kunt u iets zeggen over uw plannen voor de komende jaren?
„We zijn bezig met een hervorming van het curriculum, het leerplan. In het kader van de bachelor- en de masterstudie moet specialisatie mogelijk worden, in de richting van missiologie of systematische theologie bijvoorbeeld. Ook het promotieprogramma willen we herzien. Belangrijk zal verder dus de samenwerking met andere instituten worden. En we willen nog meer nadruk gaan leggen op wetenschappelijk onderzoek.”
Kerkelijk leven in Zwitserland
Hoe ziet het kerkelijk landschap in Zwitserland, land van Zwingli en Calvijn, er anno 2014 uit? „Nog altijd draagt Zwitserland het stempel van de Reformatietijd”, zegt dr. Stefan Schweyer, docent praktische theologie aan de Staatsonafhankelijke Theologische Hogeschool Basel (STH Basel). „Maar de erfenis van de Reformatie wordt vandaag de dag niet expliciet meer bewaard en de overdracht ervan op de volgende generatie valt zwaar.”
De Evangelisch-reformierte kerken in Zwitserland krimpen als gevolg van kerkverlating en demografische ontwikkelingen. Momenteel behoort nog ruim een kwart van de ruim 8 miljoen leden tellende bevolking tot de protestantse landskerken, aldus Schweyer.
Tot de Rooms-Katholieke Kerk rekent zich een krappe 40 procent; de vrije kerken zijn goed voor 2 procent. Ongeveer de helft van de vrije –dus niet van de staat afhankelijke– kerken is aangesloten bij een verband van vrije kerken (VFG – Freikirchen Schweiz).
Een belangrijke koepelorganisatie is de Zwitserse Evangelische Alliantie, „die vrije en landskerken met elkaar verbindt.”
Lees ook:
Zwitserse Bijbelschool erkend als universiteit