Politiek

Opstelten moet klachten burgers ophelderen

DEN HAAG (ANP). Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) moet opheldering geven over de vele klachten die bij de Nationale ombudsman zijn ingediend over zijn ministerie. De Tweede Kamer is hier bezorgd over en wil weten wat voor klachten het zijn, of ze gegrond zijn en waarom ze in aantal nog steeds stijgen.

3 December 2014 17:33Gewijzigd op 15 November 2020 14:52

Een vijfde van de klachten die de Nationale ombudsman vorig jaar binnenkreeg, gaat over Opsteltens departement. Het is ook het enige ministerie waarover meer klachten zijn binnengekomen dan het jaar ervoor, terwijl het bij andere ministeries juist daalt, klaagde D66.

Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken zal op uitdrukkelijk verzoek van de Kamer bij zijn collega navragen hoe het zit, bleek woensdag in een Kamerdebat. Zelf denkt hij dat mensen nu eenmaal eerder klagen over de politie, die onder Opstelten valt, dan over bijvoorbeeld de ambassadeur van China.

D66 wil het liefst dat de ombudsman meer bevoegdheden krijgt om ministeries achter de broek aan te zitten, zodat ze zijn aanbevelingen uitvoeren. Nu zijn ministeries volgens D66’er Gerard Schouw vaak te laks om verbeteringen door te voeren. Ook wil hij dat Plasterk zelf meer druk zet op ministers.

Maar Plasterk ziet niets in extra bevoegdheden voor de ombudsman en vindt dat de Tweede Kamer zelf de vinger aan de pols moet houden bij de ministeries. Alleen het CDA had wel oren naar het voorstel van D66.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer