Keurmerk maakt chocoladeletter niet duurzaam
AMSTERDAM (ANP). Alle chocoladeletters hebben een keurmerk, zoals Fairtrade of UTZ. Maar dat wil nog niet zeggen dat de sinterklaaslekkernij duurzaam is, blijkt uit een onderzoek waar het consumentenprogramma Kassa mee komt.
Ruim vijftig melkchocoladeletters uit achttien Nederlandse winkels en supermarkten werden langs de duurzaamheidsmeetlat gelegd. Van alle ingrediënten (cacao, suiker, palmolie, melk, eventueel hazelnoten) is gekeken hoe mens- en milieuvriendelijk ze zijn geproduceerd. De melkchocoladeletter van Tony’s Chocolonely haalde het hoogste rapportcijfer, een 7,5. De laagste score, een 3,5, was voor de letter van Sweet Company.
Dat zelfs letters met een keurmerk een onvoldoende scoren, komt doordat geen van de keurmerken in alles voorziet. „Geen enkel keurmerk kan de risico’s op mensenrechtenschendingen in de cacaoteelt (kinderarbeid, slavenarbeid) en de zware impact op het milieu (ontbossing) volledig wegnemen”, aldus de onderzoekers.
De resultaten van het chocoladeletteronderzoek, dat is gedaan door de stichting Questionmark, zijn zaterdagavond bij Kassa te zien.