Economie

OR zet vraagtekens bij ontslagen KPN

De centrale ondernemingsraad (COR) van KPN zet vraagtekens bij het aantal ontslagen dat het telecomconcern heeft aangekondigd.

ANP
27 January 2004 09:39Gewijzigd op 14 November 2020 00:54

„Een goede onderbouwing ontbreekt”, zei COR-voorzitter C. de Jongh maandag nadat hij de verplichte adviesaanvragen bij diverse afdelingen had doorgespit.

KPN kondigde donderdag aan 800 banen te schrappen bij de divisie vaste telefonie. Op het hoofdkantoor vallen ongeveer 300 ontslagen. „Waarom geen 200 of 400”, vroeg De Jongh zich af. „KPN zegt te hebben gekeken naar andere telecombedrijven, maar wij hebben die cijfers niet.” De COR overweegt nu zelf een adviesbureau in de arm te nemen dat gaat berekenen hoeveel mensen er moeten vertrekken.

Volgens de voorzitter gaat het om „plannen van KPN op papier, die redelijk in haastwerk zijn geschreven. Dat mag nooit ten koste gaan van de mensen”, aldus De Jongh. KPN heeft de COR gevraagd binnen vier weken advies te geven, maar „dat gaat meer tijd kosten.”

De Jongh zei dat een van de redenen voor KPN om in te grijpen is geweest dat klanten ontevreden zijn over het vaste net. „Dan moet je dichter op de klant willen zitten en pas later kijken of je dat met minder mensen kunt doen”, zei hij. Juist bij de afdeling klantenreacties, die klachten van bellers noteert, vindt volgens De Jongh „een slachting” plaats.

Een woordvoerder van KPN zei maandag dat het besluit over de ontslagronde „zo zorgvuldig mogelijk” en in overleg met alle betrokkenen is genomen. Hij benadrukte dat het „noodzakelijke ingrepen” zijn om in de toekomst als bedrijf verder te komen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer