Argentijnse media willen vooral snel zijn
BUENOS AIRES (ANP). Snelheid vóór zorgvuldigheid. Dat is de werkwijze van de Argentijnse media, die vaak met stelligheid beweringen doen die achteraf niet blijken te kloppen. Koningin Máxima kan er al jaren over meepraten. Het bericht dat de kwaliteitskranten La Nación en Clarín donderdag op basis van eigen bronnen brachten over het overlijden van haar vader Jorge Zorreguieta (86) is daar slechts één voorbeeld van.
Zo schreef opinieblad Noticias in 2008 dat Máxima in het geheim 128.000 euro had geschonken aan de aartsbisschop van Buenos Aires, Jorge Begoglio - de huidige paus Franciscus. Hij had geld nodig voor een radiozender en de prinses trok haar beurs, zo meldde het blad heel stellig. Niemand die kon het bevestigen, maar journaliste María Fernanda stond 100 procent achter haar voorpaginaverhaal, dat in Den Haag werd afgedaan als ‘onzin’.
Máxima figureert regelmatig in de Argentijnse media. Bezoeken aan haar geboorteland blijven nooit onopgemerkt, zoals afgelopen weekeinde bleek toen ze haar vader in de in leukemie gespecialiseerde Fundaleukliniek opzocht. Er wordt altijd gelekt. Máxima sloeg vijf jaar lang bezoeken aan Buenos Aires over vanwege de agressieve media. Het mediaklimaat is ruwer en harder dan in Nederland. Het koninklijk gezin is ook wel eens van de weg gereden door een tv-ploeg. Alles wat over haar bekend is, wordt ook meteen op websites gezet, zoals donderdag gebeurde.
De berichten verdwenen pas toen de kliniek waar Zorreguieta voor leukemie werd behandeld zijn overlijden tegensprak. La Nación sputterde tegen: bronnen dichtbij de familie verzekerden ons dat hij dood was, maar de familie zelf en medisch directeur Michael Pavlovsky ontkenden. Andere kranten haalden het bericht ook weer van de sites, zonder daarvoor een verklaring te geven.