Kerk & religie

Kerk bedient moderne zoeker met missionaire website

Wie is God? Wat is bidden? En: Geloven, wat heb je eraan? Wie op zoek is naar antwoorden op zulke vragen, kan onder meer op internet terecht. Diverse websites bieden zoekers niet alleen informatie over het christelijk geloof, maar ook de mogelijkheid hun eigen vragen te stellen én een gratis Bijbel te bestellen.

20 November 2014 19:13Gewijzigd op 15 November 2020 14:31
Beeld RD, Henk Visscher
Beeld RD, Henk Visscher

Zien-en-geloven.nl is een van de jongste missionaire initiatieven op internet. De website werd in september gelanceerd door de werkgroep digitale media van de landelijke commissie evangelisatie binnen de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). „We merkten dat er op het grondvlak behoefte was aan zo’n site, zodat gemeenteleden bijvoorbeeld vrienden ernaar kunnen verwijzen. Daar hebben we op ingespeeld”, zegt voorzitter Michiel Snoek van de werkgroep.

De mogelijkheden op internet zijn divers. Een eigen website leek de werkgroep het beste middel om informatie over het christelijk geloof aan te bieden. Daaraan gekoppeld werden een Facebook- en een Twitteraccount, zodat gebruikers van sociale media een link naar artikelen op de website met hun vrienden of volgers kunnen delen.

Met de website wilde de werkgroep nauw aansluiten bij vragen die bij onkerkelijken leven over bijvoorbeeld Wie God is. Snoek: „We streven naar duidelijke, compacte antwoorden in begrijpelijke taal die ertoe uitnodigen om verder te lezen. Daarbij veronderstellen we zo min mogelijk voorkennis. Begrippen zoals Drie-eenheid en Heilige Geest zeggen veel mensen niets en vragen dus om uitleg.”

Het was, zegt Snoek, lastig een „goede, aantrekkelijke naam” te bedenken, mede omdat er al de nodige websites over het christelijk geloof bestonden. „Onze naam sluit aan bij wat je vaak hoort: Eerst zien, dan geloven. In het christelijke geloof heeft zien bovendien een positieve betekenis. Als je ogen opengaan voor Wie God is en voor Wie de Heere Jezus is, leidt dat tot geloof. Dat is ons verlangen als mensen onze site bezoeken.”

De inhoud werd opgebouwd rond vier hoofdthema’s: ”God en jij”, ”Goed en slecht”, ”Geloven” en ”Leven met God”. Snoek: „Hiermee bieden we de basisinformatie over het christelijk geloof aan. Daarbij komen onder meer de zonde en het verlossingswerk van de Heere Jezus aan bod, maar ook wat het leven met God inhoudt en wat bijvoorbeeld bidden is. Door met enkele hoofdthema’s te werken, wilden we voorkomen dat de informatie erg verbrokkeld raakt.”

Diaconale insteek

Binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) ontstond enkele jaren geleden het idee internet te benutten voor evangelisatie. Dat leidde tot samenwerking met de IZB, vereniging voor zending in Nederland. Later haakten de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) aan.

In 2012 gingen als eerste de websites vragenovergeloven.nl en gelovenindekerk.nl van start. Vorig jaar volgde geloofengevoel.nl en sinds twee maanden is ook gelovenendoen.nl online. Op de homepage van de laatste treft de bezoeker filmpjes aan over onder meer een vrijwilliger die kookt in een hospice en over het Leger des Heils. Met deze diaconaal getinte site is de set van vier compleet. Aan de vier websites is ook één Facebookpagina gekoppeld.

„Internet biedt veel mogelijkheden, maar kerken vinden het vaak lastig daarop in te spelen”, zegt Nanda Langkamp, die vanuit de GKV bij het project betrokken is en als woordvoerder namens de deelnemende organisaties optreedt. „We plaatsen wekelijks drie nieuwe berichten op de Facebookpagina en roepen onze achterban ertoe op die te delen via sociale media. Het is ook mooi als lokale kerken op hun eigen website een banner plaatsen naar de zoekerssites.”

Mensen die internet afstruinen om informatie over het christelijk geloof te vinden, komen ook via zoekmachines bij de sites terecht. In totaal trekken de sites gemiddeld 1500 bezoekers per maand, nog afgezien van de bijbehorende pagina op Facebook. Beide kanalen richten zich op mensen met weinig of geen voorkennis van het christelijk geloof. „We streven naar toegankelijke teksten, zonder te vervallen in jip-en-janneketaal, want bezoekers zijn niet dom.”

Lastige stap

Via de missionaire sites kunnen mensen vragen stellen die door een groep vrijwilligers per e-mail worden beantwoord. Het afgelopen jaar kwamen er zo’n 35 vragen binnen. „Deze waren heel divers, zowel pastoraal, ethisch als inhoudelijk theologisch. Soms gaat het om algemene vragen, bijvoorbeeld over de zin van het lijden, die iemand echter vanuit een persoonlijke achtergrond stelt. We proberen te ontdekken wat de vraag achter de vraag is. Het contact kan eenmalig zijn; soms krijgt het een vervolg. Vorig jaar zijn er ook elf Bijbels aangevraagd.”

Zo mogelijk worden bezoekers doorverwezen naar een kerkelijke gemeente bij hen in de buurt. „De praktijk wijst echter uit dat dit een lastige stap is. Een onlinecontact heeft een eigen karakter. Dat leidt er vrijwel nooit toe dat je iemand naar een kerk verwijst waar hij dan de volgende zondagochtend in de dienst zit. Dat is niet realistisch”, zegt Langkamp.

Speerpunt voor de komende tijd is het vergroten van de bekendheid van de sites. „We richten ons daarbij vooral op de plaatselijke kerken, die we willen toerusten om ons digitale aanbod in te zetten bij hun missionaire activiteiten. Een recent onderzoekje van de IZB wees uit dat veel sites van kerken voor zoekers niet interessant zijn. Vaak ontbreekt er begrijpelijke uitleg over wat het geloof inhoudt en een link naar bijvoorbeeld de Alpha-cursus of een oriëntatiecursus over het christelijk geloof.”

Persoonlijk contact

Ook de missionaire website van de HHK wil een brug slaan naar plaatselijke gemeenten. Michiel Snoek benadrukt dat de site een hulpmiddel is voor kerken en gemeenteleden in het contact met niet-christenen, als aanvulling op folder- en gesprekswerk. „De beste vorm van evangelisatie is persoonlijk contact. In een gesprek kun je iemand wel wijzen op de website.”

De werkgroep digitale media wil in de toekomst via de site een Bijbelcursus aanbieden. „De insteek is dat mensen die online kunnen aanvragen, maar begeleiding krijgen van iemand bij hen in de buurt. Onze website staat niet op zichzelf. Persoonlijke ontmoeting blijft het belangrijkste en kan digitale contacten nooit vervangen.”


„Praat gewoon alsof Hij naast je staat”

Website: zienengeloven.nl

Initiatief van: Hersteld Hervormde Kerk

Citaat: „Bidden is praten met God. Er is eigenlijk geen speciale regel voor hoe je met God moet praten. Maar als je iemand aanspreekt is het wel belangrijk om te weten wie hij is. Je praat tegen je buurman bijvoorbeeld heel anders dan tegen de premier. (…) Je kunt gewoon beginnen met Gods naam te noemen, zeg eerlijk dat je geen rechten hebt, maar dat je Hem graag iets wilt vertellen of vragen. Praat gewoon alsof Hij naast je staat. Hij luistert altijd, 24 uur per dag, zeven dagen in de week.”

Extra opties: Bezoekers kunnen via de website vragen stellen, online de Bijbel lezen en een gratis Bijbel aanvragen.

Zie ook: facebook.com/zienengeloven en twitter.com/zienengeloven


„Niet zomaar een boek uit de oudheid”

Website: vragenovergeloven.nl

Initiatief van: CGK, IZB en GKV

Citaat: „Christenen noemen de Bijbel ook wel het ”Woord van God”. Daarmee geven ze aan dat het niet zomaar een boek uit de antieke oudheid is. God Zelf heeft de schrijvers geïnspireerd om deze teksten te schrijven. Niet dat de Bijbel woord voor woord gedicteerd is, zoals moslims geloven dat de Korantekst tot stand is gekomen. Maar God heeft wel gebruikgemaakt van de verschillende karakters en schrijfstijlen van de auteurs. Op grond van deze goddelijke inspiratie hebben de teksten voor christenen gezag, ook vandaag. Ze kunnen het Bijbellezen ervaren alsof God rechtstreeks tot hen spreekt.”

Extra opties: Bezoekers kunnen via de website vragen stellen en een Bijbel aanvragen. De site is gelinkt aan onder meer drie andere websites van dezelfde initiatiefnemers.

Zie ook: facebook.com/vragenovergeloven en twitter.com/overgeloven

Meer over
Evangelisatie

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer