Medische hulp via WhatsApp in Uganda
KAMPALA. Een centraal alarmnummer is er niet in Uganda. Maar wel een gezondheids-app waar Ugandezen met een medische klacht altijd een dokter kunnen bereiken via WhatsApp. Het is een voorbeeld van de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie in Afrika.
Davis Musinguzi studeerde geneeskunde en it en die beide studierichtingen combineert hij door zich te richten op e-health: gezondheidszorg via internet. Met zijn organisatie The Medical Concierge Group (TMCG) bedacht hij WhatsApp Doc, waarmee medisch advies alle dagen in de week, 24 uur per dag, beschikbaar moet zijn.
Het idee is simpel. Heb je een medische vraag? Voeg dan het nummer van de WhatsApp-dokter toe aan je contactpersonenlijst en je kunt hem alles vragen. Binnen tien minuten heb je een antwoord op maat. „Een dokter bereiken in Uganda is altijd lastig”, legt Musinguzi uit. „Er zijn te weinig dokters, de afstand is vaak groot en een consult duur.”
Foto’s
Dat moest anders, dacht Musinguzi, dus bedacht hij zeven manieren om in contact te komen met een dokter zonder veel geld en tijd kwijt te zijn. Eén daarvan is WhatsApp Doc. Hij zette ook medische dienstverlening op via sociale media, e-mail en een bellijn.
Musinguzi zegt dat mensen WhatsApp Doc vooral gebruiken met vragen over seksuele onderwerpen. De drempel om hiermee naar de dokter te gaan is nog altijd erg hoog in Uganda. Maar ook onderwerpen die angst inboezemen bij de bevolking, zoals ebola en kanker, komen aan bod.
Gebruikers sturen foto’s van infecties of maken een video. Als de WhatsApp-dokter denkt dat er een specialist aan te pas moet komen, kan de gebruiker simpelweg zijn of haar locatie doorsturen. De app laat dan weten naar welke specialist de patiënt moet gaan en wie er in de buurt te vinden is.
In dringende gevallen kan er ook een ambulance naar de patiënt worden gestuurd, die daarna te volgen is via gps-tracking. „Mensen roepen gelukkig nog niet voor de grap een ambulance op”, voegt Musinguzi er snel aan toe.
Toen hij nog in het ziekenhuis werkte, viel hem op dat er vaak te weinig tijd was om alle vragen van patiënten te behandelen. Via de app kunnen patiënten echter alle vragen stellen.
Groei
TMCG promoot de app vooral via sociale media en de radio. „Deze kanalen zijn hier heel geschikt voor, omdat de Ugandese bevolking voor 85 procent uit mensen jonger dan 35 jaar bestaat”, legt Muzinguzi uit. „Smartphones zijn hier steeds meer in opkomst, maar radio is nog altijd het belangrijkste medium.” Om meer studenten te bereiken wil TMCG in december bovendien verschillende universiteiten langs gaan.
Dat de reclame zijn vruchten afwerpt blijkt uit de hoeveelheid berichten die de dokters van TMCG dagelijks binnenkrijgen. Deze is gegroeid van 10 à 20 berichten in april dit jaar, tot 200 per dag nu.
Het initiatief van Musinguzi staat in Afrika niet op zichzelf: de Britse omroep BBC geeft in West-Afrikaanse landen bijvoorbeeld via WhatsApp voorlichting over ebola. Mobiele telefonie is in Afrika in opmars op en deze initiatieven springen daarop in. TMCG heeft plannen om de dienst volgend jaar ook in buurland Kenia te introduceren.
Deze productie is gemaakt in het kader van het journalistieke trainingsprogramma van Lokaalmondiaal, Beyond Your World.