Spoorbrug over nieuw Máximakanaal te laag
ROSMALEN (ANP). De spoorbrug over het nieuwe Máximakanaal bij Rosmalen is te laag. Rijkswaterstaat en ProRail hebben dat vorige maand ontdekt en donderdag bekendgemaakt. Technisch manager Evert Aukema van Rijkswaterstaat noemde de ontdekking een onaangename verrassing.
De brug voor het treinverkeer tussen Den Bosch en Oss is maximaal 4 centimeter te laag. Als het aan Rijkswaterstaat ligt wordt de brug opgehoogd, maar er wordt ook gedacht aan een aanpassing aan de onderkant van de brug.
Volgens ProRail is bouwer Boskalis verantwoordelijk. Boskalis onderzoekt de herstelmogelijkheden. Het is nog onduidelijk of de brug kan worden aangepast zonder gevolgen voor het treinverkeer. Boskalis laat weten dat er relatief eenvoudige oplossingen zijn die zeer beperkt impact hebben.
Voor de opening van het kanaal zijn er geen gevolgen. Schepen kunnen vanaf 19 december over het nieuwe kanaal om Den Bosch heen, omdat het waterpeil tijdelijk wordt verlaagd, kondigde Rijkswaterstaat donderdag aan.
Door het weggraven van de laatste dam is het Máximakanaal donderdag aangesloten op de Zuid-Willemsvaart. Rijkswaterstaat is de komende weken nog bezig met het testen van twee nieuwe sluizen. Containerschepen hoeven straks niet meer door de binnenstad van Den Bosch. Het nieuwe kanaal van 8 kilometer is bovendien geschikt voor grotere schepen. De nieuwe route is tot een half uur sneller.
De route door de binnenstad van Den Bosch gaat op 5 januari definitief dicht voor de beroepsvaart.
Het is voor het eerst in twintig jaar dat Nederland er weer een groot kanaal bij krijgt. Het werk heeft ongeveer vier jaar geduurd en heeft 150 miljoen euro gekost. Koningin Máxima is uitgenodigd om het kanaal op 5 maart officieel te openen.