Acht adviezen in nationale dialoog over de toekomst van het onderwijs
Iedereen mag meedoen aan de nationale dialoog over de toekomst van het onderwijs die staatssecretaris Dekker maandag in gang zette. Acht adviezen van schooldirecteuren.
Naam: G. R. van Leeuwen
Functie: directeur-bestuurder van drie basisscholen in Opheusden en Ochten; voorzitter raad van bestuur van Berséba (passend onderwijs)
Twee adviezen: Eén: Laten we werken aan een gedifferentieerd onderwijsaanbod op maat, waarbij bureaucratie vermeden wordt en de toetscultuur wordt teruggedrongen. We hebben intrinsiek gemotiveerde leerkrachten nodig die beseffen dat een school meer is dan een kennisinstituut.
Twee: De school is ook een oefengemeenschap voor de samenleving. Het gaat om de totale persoonlijkheid van het kind, dus ook om de vorming van het geweten en het handelen overeenkomstig Gods geboden. Laten we daar, samen met de ouders, onder biddend opzien aan werken.
Naam: drs. F. A. van Hartingsveldt
Functie: voorzitter college van bestuur Jacobus Fruytier Scholengemeenschap
Twee adviezen: Eén: Besteed aandacht aan het thema persoonlijkheids- en karaktervorming. Waarom leef ik als leerling of medewerker op deze aarde? Wat kan ik met mijn specifieke talenten bijdragen aan mijn familie, kerkelijke gemeente, school, werk, woonplaats enzovoorts? Het is immers een Bijbelse opgave om als medewerker en leerling te leren hoe ik in deze dynamische tijd verbinding leg tussen wat God van mij vraagt, mijn eigen kennen en kunnen en de wereld om mij heen.
Twee: Kennis behoeft blijvend aandacht. Kennis is vormend, maar ook een belangrijke ingrediënt voor creativiteit.
Naam: Y. Paans
Functie: bovenschools directeur van vijf basisscholen in de Hoeksche Waard
Twee adviezen: Eén: Leer kinderen met een open houding leren, maar laat ze tegelijkertijd in een levensovertuiging wortelen: Traditie met een grote en een kleine t als basis. Gelet op alle jachtigheid en vluchtigheid om ons heen moeten we met kinderen in gesprek over het wezen van de dingen. Daarom doen wij aan onderwijskunst. Dat is nuttiger dan investeren in ict-vaardigheden: zonde van het geld; die tijd hebben we gehad, en de mogelijkheden van ict worden ook wel eens overschat.
Twee: Ik ben het met Dekker eens dat het onderwijs te weinig oog had voor excellentie, maar het is nu te hyperig. Laten we eerst doordenken wat excellentie is.
Naam: ir. Chr. J. Flikweert
Functie: voorzitter college van bestuur Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem
Twee adviezen: Eén: In het voortgezet onderwijs is het leren samenwerken met anderen, met medeleerlingen, van groot belang. Dit is een vaardigheid die noodzakelijk is voor welke plaats dan ook in gezin, kerk en maatschappij. Gemeenschapszin, je inzetten voor een ander, is een christelijke opdracht en essentieel voor een leefbare samenleving.
Twee: Het is belangrijk dat leerlingen tot hun bestemming komen in hun leven. Zorg dat scholen een brede vorming kunnen bieden tot ontwikkeling van de gaven van hart, hoofd en handen. De bestemming van leerlingen is belangrijker dan de PISA-ranking van Nederland.