Meer omzet en winst voor Ahold
ZAANDAM (ANP). Supermarktconcern Ahold heeft in het derde kwartaal de omzet met 1,9 procent zien groeien tot 7,5 miljard euro. De nettowinst nam ten opzichte van een jaar eerder met een kleine 8 procent toe tot 178 miljoen euro, maar het onderliggend bedrijfsresultaat daalde met 5 procent tot 285 miljoen euro. Dat meldde het bedrijf donderdag.
In Nederland daalde de omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn met 1,1 procent. Dat kwam voornamelijk door lagere verkopen bij de supermarkten van Albert Heijn. De gerapporteerde omzet in ons land nam met 1,4 procent toe tot 2,6 miljard euro. De onderliggende operationele marge bedroeg 4,9 procent, tegen 5,3 procent een kwartaal eerder. Ahold schrijft die afname toe aan hogere investeringen in Bol.com.
Ook in de Verenigde Staten stegen de opbrengsten, met 1,4 procent tot 4,5 miljard euro. De marge bleef daar vergeleken met het tweede kwartaal stabiel op 3,8 procent. Op jaarbasis was wel sprake van een daling, door hogere investeringen in de winkelformules en gestegen grondstofprijzen voor vlees, die het bedrijf niet volledig doorberekent aan klanten.
Topman Dick Boer toonde zich tevreden over de behaalde resultaten. „We zien in het derde kwartaal een verbetering van de omzetontwikkeling in de VS en Nederland bij een stabiele marge ten opzichte van het vorige kwartaal”, zei hij. Ahold verwacht de omzet te kunnen blijven verbeteren, mede dankzij voortdurende investeringen in betere producten en winkels.