Binnenland

Ministerie start EU-campagne

Onder het motto ”Europa. Best belangrijk” start het ministerie van Buitenlandse Zaken in maart een drie jaar durende voorlichtingscampagne over de Europese Unie. Het doel van de campagne is de Nederlandse burger bewust te maken van het belang van de EU.

Redactie politiek
23 January 2004 09:27Gewijzigd op 14 November 2020 00:54

Staatssecretaris Nicolaï van Europese Zaken wees er donderdag tijdens een vergadering in de Tweede Kamer op dat 2004 een belangrijk „Europa-jaar” wordt. Niet alleen wordt de EU per 1 mei uitgebreid met tien nieuwe lidstaten, er zijn half juni ook verkiezingen voor het Europees Parlement. Bovendien neemt Nederland vanaf 1 juli het halfjaarlijks roulerende voorzitterschap van de Unie waar.

Het kabinet wil de voorlichting aan burgers daarom intensiveren. Voor de voorlichtingscampagne is dit jaar ruim 2 miljoen euro uitgetrokken. In de twee jaar daarna gaat het telkens om 1,2 miljoen euro. Voor de campagne is een speciale slogan bedacht, ”Europa. Best belangrijk”. Een ruime kamermeerderheid ziet niets in de slagzin. De fracties van CDA, VVD en PvdA vinden de kreet veel te relativerend. „Beter geen slagzin dan zo’n slagzin”, sneerde PvdA’er Timmermans donderdag. „Dit is net een kopje slappe thee”, aldus VVD’er Van Baalen. „Er zijn zoveel dingen best belangrijk.” CDA-kamerlid Van Dijk had ook liever iets anders gezien. „Waarom niet: Europa doet ertoe?”

In Den Haag werd donderdag ook het logo onthuld van het Nederlands voorzitterschap van de EU, vanaf juli dit jaar. Het logo vermeldt de letters N en L verticaal naast een U, zodat er EU staat. De kleuren van het beeldmerk zijn oranje, rood en blauw. Het logo zal de komende jaren ook dienen als beeldmerk bij informatie over Europa.

Staatssecretaris Nicolaï, die donderdag de onthulling van het logo bijwoonde, zei dat de voorlichting van burgers over Europa vroeger te veel in het teken stond van: „Europa is goed voor u.” Deze keer zal dat anders zijn, aldus de staatssecretaris. Even daarvoor had hij in de Tweede Kamer al gezegd dat de voorlichtingscampagne „niet alleen een positivo-verhaal” zal worden. „Wij zullen niet schuwen de confrontatie te zoeken”, aldus Nicolaï. Het kabinet wil dat de burgers een zo eerlijk mogelijk beeld krijgen van de voor- en nadelen van de Europese samenwerking. Volgens de bewindsman kunnen de burgers er in een open discussie met maatschappelijke organisaties het gemakkelijkste van overtuigd worden dat zij profiteren van de Nederlandse deelname aan de EU. Nicolaï krijgt voor die opvatting op hoofdlijnen steun van een kamermeerderheid.

De staatssecretaris zei verder in de Kamer dat een bedrag van 560.000 euro, dat de Europese Commissie aanvankelijk had toegezegd voor voorlichting, niet beschikbaar komt. De bewindsman zal nog protesteren in Brussel, maar hij heeft weinig hoop dat dit tot resultaat leidt. De campagne moet daarom wat soberder worden dan aanvankelijk de bedoeling was.

Ook de pogingen om het bedrijfsleven het Nederlands voorzitterschap te laten sponsoren, hebben vooralsnog weinig opgeleverd, aldus Nicolaï. Het kabinet had bedrijven om bijdragen in natura gevraagd, bijvoorbeeld door vergaderruimte of auto’s beschikbaar te stellen, maar bedrijven tonen vooralsnog weinig belangstelling. Nicolaï kan niet verklaren waar dat aan ligt. Desondanks is er geen reden tot ongerustheid: „De begroting is sluitend. We hebben geen rekening gehouden met inkomsten door sponsoring.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer