Lichte omzetstijging supermarkten
AMSTERDAM (ANP). De supermarkten in Nederland hebben hun omzet in oktober licht zien stijgen. De omzet kwam 0,5 procent hoger uit op 3,14 miljard euro ten opzichte van 3,12 miljard euro in oktober vorig jaar. Dit meldde marktonderzoeksbureau GfK woensdag.
De omzet per kassabon bleef nagenoeg gelijk (21,62 euro ten opzichte van 21,65 euro vorig jaar), maar er werd wel vaker afgerekend aan de kassa (plus 0,6 procent).
Nadat de supers in augustus een omzetdaling te verduren kregen, zitten de omzetten sinds september weer in de lift. Voor het hele jaar verwacht GfK dat de omzet van de supermarkten gelijk is aan die van een jaar eerder. Voor 2015 voorziet de marktonderzoeker een omzetgroei van 1 procent, vooral door prijsstijgingen.
GfK verwacht voor de laatste twee weken van december een gemiddelde weekomzet van 735 miljoen euro. Dat is 0,8 procent meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. In week 51 en 52 zullen traditionele assortimentsgroepen zoals wild, kerstbrood, ijsdesserts en banket (onder andere oliebollen) goed verkopen, stelt het bureau.
De marktonderzoeker denkt dat ook de trend van buitenshuis eten tijdens de kerstdagen dit jaar zal doorzetten. Afgelopen kerst ging bijna één op de vier huishoudens uit eten. Eén op de zes huishoudens dineerde met kerst bij familie of kennissen.