„Aanbod overstap energiebedrijf duidelijker”
DEN HAAG (ANP). Elk aanbod aan consumenten om over te stappen van energiebedrijf moet begrijpelijk en vergelijkbaar zijn. Alleen dan kunnen zij kiezen voor het aanbod dat het beste bij hen past. Dit stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag in nieuwe richtlijnen voor de sector.
„Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken, gaat daar concurrentiedruk van uit. Aanbieders zullen dan beter hun best moeten doen voor nieuwe en bestaande klanten. Dat leidt tot scherpere prijzen, betere service en innovatie”, aldus bestuurslid Anita Vegter in een toelichting.
Welke informatie de klant moet krijgen, staat in het nieuwe document Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie. Hierover is uitvoerig met de energiesector gesproken. Voor aanbieders in de energiesector is het nu duidelijk waar zij zich aan moeten houden. Tot nu ontbrak het volgens de toezichthouder daar nog wel eens aan.
Met de nieuwe richtlijnen wil de toezichthouder de drempel voor consumenten om over te stappen op een ander energiebedrijf „zo laag mogelijk maken”. ACM heeft met de aanbieders afgesproken dat aanbiedingen op maat worden gedaan, op basis van het daadwerkelijke verbruik van elektriciteit en gas zoals dat op de jaarafrekening te vinden is. Daarmee wordt voorkomen dat de werkelijke kosten heel anders blijken te zijn.
Ook moeten alle aanbieders dezelfde duidelijke termen gebruiken, consumenten vooraf informeren over alle kosten en tijdig tariefswijzigingen aankondigen. ACM zal op de naleving gaan controleren.