Economie

VW vindt hybride-auto ecologische ramp

Hybride-auto’s, auto’s met een gecombineerde elektro-brandstofmotor, hebben uit oogpunt van het milieu geen zin. „Hybride-auto’s zijn een ramp voor het evenwicht in het milieu”, zei Bernd Pischetsrieder, topman van de Duitse autoproducent Volks-wagen, woensdag.

ANP
22 January 2004 08:33Gewijzigd op 14 November 2020 00:54

Niet alleen de vermindering van het brandstofverbruik, waar de elektromotor aan bijdraagt, moet worden meegenomen. Ook de energie die nodig is om dergelijke auto’s te maken, telt mee. Bovendien moeten de extra grote accu’s die nodig zijn als speciaal afval worden behandeld, aldus Pischetsrieder.

De productie van hybride-auto’s is duur en het voordeel van een zuiniger verbruik is alleen bij bepaalde ritten merkbaar, zo betoogde de VW-topman verder. Volkswagen is zelf, net als andere autofabrikanten, wel bezig met de ontwikkeling van een auto met hybrideaandrijving.

Wilfried Bockelmann, directeur ontwikkeling van VW, verklaarde dat zijn concern daartoe gedwongen is, zeker gezien zijn marktaandeel in de Verenigde Staten, waar strenge milieuvoorschriften gelden. Volgens Bockelmann kan er over een paar jaar een verkoopverbod voor VW in de VS van kracht worden als het concern zich niet met deze techniek bezighoudt.

Een werkelijk voordeel van hybride-auto’s is alleen te meten bij stadsritten, aldus Bockelmann. Bij langere ritten met een constante snelheid ontstaat het probleem van het extra gewicht dat de grote accu’s en het complete tweede aandrijfsysteem opleveren. Voor snelheden buiten de stad is een vermogen nodig dat de prestaties van een elektromotor ver te boven gaat.

Het Japanse concern Toyota is voorloper met de hybridetechniek. Al een aantal jaren verkoopt het de motor in zijn model Prius. In Noord-Amerika is dat model auto van het jaar 2004. In Nederland is de auto vrijgesteld van BPM, maar desondanks aan de dure kant. Mercedes werkt ook aan een gecombineerde elektro-brandstofaandrijving.

Volkswagen verkocht overigens vorig jaar voor het eerst meer auto’s in China dan in Duitsland. China is daarmee de grootste afzetmarkt geworden, zo zei een woordvoerder van het bedrijf. In 2003 verkocht het concern in China 697.961 auto’s van de merken Volkswagen en Audi. Dat is een toename van 36 procent ten opzichte van 2002. In Duitsland bleef het verkoopcijfer vorig jaar steken op 519.000.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer