Brussel wil verlenging steunregeling scheepsbouw
De Europese Commissie stelt voor om de tijdelijke toestemming om scheepswerven subsidie te geven, te verlengen. Volgens de Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, moeten de scheepswerven nog tot eind maart 2005 steun kunnen krijgen. Dat is een jaar langer dan nu voorzien.
Nederland heeft voor die periode geen geld gereserveerd om door te gaan met steun aan de scheepsbouw, aldus staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken in een reactie.
De EU heeft de subsidie ingesteld, omdat Zuid–Korea met oneerlijke praktijken schepen op de markt zou dumpen. Daartegen loopt een klacht bij de wereldhandelsorganisatie WTO. Omdat daar nog geen uitspraak over is gedaan, heeft Brussel woensdag voorgesteld de Europese steunregeling te verlengen. De regeling houdt in dat overheden maximaal 6 procent van de aanneemsom mogen betalen van bepaalde typen schepen, zoals containerschepen en chemicaliëntankers.
De Tweede Kamer maakt zich zorgen om de Nederlandse scheepsbouw, omdat die het slachtoffer dreigt te blijven van oneerlijke concurrentie binnen de Europese Unie, onder meer vanuit Spanje. Voor de PvdA en de kleine christelijke partijen is dat reden om ook na 1 april dit jaar door te gaan met een regeling om de scheepsbouw in ons land te steunen met ongeveer 60 miljoen euro per jaar.
Staatssecretaris Van Gennip, die niet verwacht had dat de Europese Commissie nu al met een voorstel zou komen, wil zich in internationaal overleg sterk maken voor een Europese regeling voor de scheepsbouw die dan uitgevoerd zou moeten worden door de Europese Investeringsbank. Afzonderlijke landen binnen de EU zouden dan niet langer op een oneerlijke manier met elkaar kunnen concurreren, terwijl Europa dan nog wel een vuist zou kunnen maken tegen Zuid–Korea.
Om die reden wilde de staatssecretaris tot dusver niet toezeggen dat Nederland zou doorgaan met de subsidie aan de scheepsbouw en ze kreeg bij die opsteling de instemming van de regeringspartijen CDA en VVD. Van Gennip zal in maart in een brief aan de Tweede Kamer aangeven hoe ze in de toekomst met de scheepsbouw wil omgaan.