Strop spoorgebied Delft groter dan verwacht
DELFT (ANP). De gemeente Delft krijgt te maken met een fors hoger tekort door de bouw van de spoortunnel in de stad en de ontwikkeling van het gebied daar omheen. Dat bleek donderdag bij de presentatie van de financiële plannen voor de komende tijd. De begroting zal daardoor, ondanks een fors bezuinigingsprogramma, in de komende jaren niet meer sluitend te krijgen zijn, liet wethouder Lennart Harpe aan het ANP weten. Delft is hierover in gesprek met het Rijk en de Provincie Zuid-Holland, aldus Harpe.
Een nieuw onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren wijst uit dat in 2030 het totale tekort zou kunnen oplopen tot zo’n 80 miljoen euro. Maatregelen die Delft nu van plan is te nemen, zouden dat tekort kunnen terugdringen tot circa 50 miljoen euro. De gemeente gaat nu wel ieder jaar 5 miljoen euro extra opzij leggen om in geval van nood toch over 16 jaar 80 miljoen euro bij elkaar te hebben.
De kosten van het totale project voor de bouw van de spoortunnel, die al grotendeels is afgerond, bedragen circa 650 miljoen euro. Delft zou hiervan 130 miljoen euro voor zijn rekening nemen, de rest wordt door het Rijk, de provincie en de stadsregio’s Haaglanden en Rotterdam opgebracht.
Daarnaast maakt de gemeente circa 360 miljoen euro aan kosten voor de ontwikkeling van de spoorzone rond de tunnel. Het totale bedrag van 490 miljoen euro zou gedeeltelijk worden terugverdiend door de verkoop van grond in de spoorzone. Maar als gevolg van de crisis trokken projectontwikkelaars zich terug, kwam de woningbouw niet zoals gepland van de grond en kreeg Delft daar ook niet de geplande inkomsten van.
Volgens de wethouder komt het tekort van de gemeente in 2015 uit op 11 miljoen euro en blijft Delft na 2018 zitten met een structureel tekort van 6 miljoen euro. Dat is ondanks bezuinigingen die tot en met 2018 structureel 12 miljoen euro moeten opleveren.