Koper went aan acties supermarkten
Supermarktklanten raken gewend aan de scherpe aanbiedingen die winkeliers traditioneel in januari geven.
Hoewel de ketens na de jaarwisseling de prijzenslag een vervolg gaven, wisten zij in vergelijking met een jaar eerder minder om te zetten. De supermarkten draaiden in de eerste drie weken van 2003 2,1 procent minder omzet.
Volgens onderzoeker J. Holla van bureau GfK komt dat doordat klanten vorig jaar rond deze periode extra inkochten door acties als twee halen een betalen. „Daardoor sloegen zij veel meer in. Nu letten zij wel op aanbiedingen, maar lopen zij niet meer met karren vol kratten bier naar buiten”, zei hij dinsdag.
De eerste week verkochten de supermarkten in vergelijking met een jaar eerder nog wel 4,3 procent meer tot 482,3 miljoen euro, maar de twee weken daarna kelderde de omzet met ongeveer 5 procent. GfK spreekt van „dramatisch” slechte weken.
Holla wilde niet ingaan op de prestaties van de afzonderlijke supermarktketens. Wel zei hij dat Albert Heijn, een van de aanstichters van de prijzenslag, nog steeds klanten wint „en daarmee marktaandeel.”