Economie

Via telefoon boodschappen doen

Ahold start met een nieuwe dagelijkse bezorgservice, onder de naam Albert. Bij Albert kan de klant via internet of de telefoon boodschappen bestellen.

ANP
31 October 2001 11:42Gewijzigd op 13 November 2020 23:15
ROTTERDAM - Werknemers van Albert Heijn deden gisteren in een distributiecentrum in Rotterdam alvast boodschappen. Vanaf maandag begint de nieuwe dagelijkse bezorgservice van AH in Nederland. - Foto ANP
ROTTERDAM - Werknemers van Albert Heijn deden gisteren in een distributiecentrum in Rotterdam alvast boodschappen. Vanaf maandag begint de nieuwe dagelijkse bezorgservice van AH in Nederland. - Foto ANP

Van emotionele producten zoals verswaar moet Albert het niet hebben, want die willen de mensen kunnen voelen en ruiken. Taboeartikelen zoals een condoom juist weer wel, want die bestellen mensen graag veilig vanuit huis achter de pc. Nadat James en AH Thuisservice eerder mislukten, gaat Ahold maandag aan de slag met Albert. „Uw hulp bij het boodschappen doen”, zoals Ahold de nieuwe bezorgservice graag voor het voetlicht brengt.

Goede logistiek
Ditmaal worden vijf winkels uit de Ahold-familie samengebracht in Albert. Bij Albert kan de klant via internet of de telefoon boodschappen bestellen. Niet alleen de etenswaar van Albert Heijn, maar ook de wattenschijfjes van Etos, de thee van De Tuinen, de whisky van Gall & Gall en de cateringhapjes van DeliXL. De dienst is voorlopig alleen beschikbaar in –soms net buiten– de Randstad.

Wat er bij James en de AH Thuisservice misging, moet nu anders. Om te kunnen concurreren met Max Food, vooralsnog de enige concurrent van enige importantie in Nederland, en met nieuwkomers zoals Wehkamp, dat zich steeds meer op de foodmarkt begeeft. „Wehkamp kan profiteren van de logistieke kennis die het al lang in huis heeft”, zegt Paul Klijsen, hoofd logistiek van Albert.

Juist aan die goede logistiek schortte het bij de AH Thuisservice. Die bezorgdienst leverde vanuit de Albert Heijn-supermarkten. „Daarom werkte het niet”, zegt R. van den Berg, algemeen manager van Albert. „Je wist van tevoren niet wat er in het schap stond.”

Maar ook via Albert krijgt de klant geen garantie dat het gewenste product op de gewenste tijd afgeleverd wordt. Van den Berg: „We geven geen garantie dat alles er is, we geven de klant liever duidelijkheid.”

De distributie geschiedt nu vanuit drie distributiecentra in plaats van uit de supermarkten zelf. „Een supermarkt zonder klanten”, zo omschrijft Ahold het magazijn.

Albert mikt voornamelijk op tweeverdieners die ruim bij kas zitten, maar krap in hun tijd. De aanbiedingen uit de Ahold-winkels zijn bij Albert niet te vinden. „Wij zullen onze eigen promotiecampagnes houden”, zegt Van den Berg.

Winkelprijzen
Het Ahold-concern wil niet verklappen hoeveel geld er in Albert is gestoken. Maandag toeren er zestig Albert-busjes door de Randstad. Die wagens worden aangestuurd door 25 mensen die in het hoofdkantoor van Albert zetelen. Op de klantenservice zitten twintig mensen klaar om de klanten te woord te staan en per dienst werken er veertig mensen in het magazijn.

Vooralsnog rekent Albert de gewone winkelprijzen voor de bestelde producten plus 15 gulden bezorgkosten. Van den Berg: „We moeten nog helemaal gaan ontdekken hoe dit spel werkt. Op termijn kunnen de prijzen omhooggaan. Of lager worden natuurlijk.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer