„Rapport integratie kan zo in prullenbak”
De reacties van maatschappelijke organisaties op het rapport van de commissie-Blok lopen sterk uiteen. „Linea recta in de prullenbak deponeren”, vindt dr. B. J. Spruyt van de Edmund Burke Stichting. „Dapper en evenwichtig”, zegt directeur S. Harchaoui van het instituut voor multiculturele ontwikkeling Forum.
Dat politici het rapport hebben afgeschoten, vindt Harchaoui veelzeggend. „Het rapport voldeed kennelijk niet aan de verwachtingen.” De commissie-Blok heeft wat hem betreft een pluim verdiend nu zij haar vertrouwen heeft uitgesproken in die allochtonen die het goed hebben gedaan op het gebied van integratie.
Als het aan het Nederlands Centrum Buitenlanders (NCB) had gelegen, had de commissie dat nog wel wat meer benadrukt. „Het doet me goed om te horen dat veel allochtonen goed integreren. Deze positieve aandacht hebben we nodig, want een verder doorgaande negatieve spiraal komt niemand ten goede”, zegt directeur I. Akel.
„Het is naïef en zelfs gevaarlijk om te suggereren dat het integratiebeleid eigenlijk best is gelukt”, vindt directeur Spruyt van de Edmund Burke Stichting. Het rapport mag van hem zo de prullenbak in. „Er wordt nauwelijks gerept over de islam. De kern van dit geloof verdraagt zich niet met de verworvenheden van de democratische rechtsstaat en vormt daarmee het belangrijkste obstakel op de weg naar integratie. Om deze reden is het van het grootste belang de oprichting van islamitische scholen te vermijden.”
De Besturenraad, de organisatie van het christelijk onderwijs, wijst op onderzoek waaruit blijkt dat in de grote steden de bijzondere scholen meer allochtone leerlingen opnemen dan openbare scholen. „Een heel klein deel, ongeveer 75 scholen, hanteert een gesloten toelatingsbeleid. Dan kun je dat wel doorbreken, maar wat bereik je daarmee?” vraagt een woordvoerder zich af.
Het spreiden van allochtone leerlingen over scholen lost niets op. Dat zegt het Algemeen Bureau Katholiek Onderwijs (ABKO). Volgens een woordvoerder komt daarmee de keuzevrijheid van ouders en leerlingen in het geding.