Economie

FNV Bondgenoten lanceert campagne om leden te werven

FNV Bondgenoten gaat een grootscheepse campagne voeren om meer leden te winnen. Vanaf februari zal de grootste vakbond spotjes op radio en televisie uitzenden en advertenties in tijdschriften plaatsen. Dat heeft voorzitter H. van der Kolk maandag gezegd.

ANP
19 January 2004 18:05Gewijzigd op 14 November 2020 00:53

Zoals de meeste vakbonden kampt FNV Bondgenoten al jaren met een afnemend ledental. Op dit moment heeft de bond 466.000 leden. Een paar jaar geleden waren dat er nog meer dan een half miljoen.

Voor de werkgeversorganisaties is de afname reden om het mandaat van de bonden in twijfel te trekken. Zo zouden ondernemingsraden inmiddels meer recht hebben om het personeel te vertegenwoordigen bij onder andere de CAO–onderhandelingen.

Om het tij te keren heeft FNV Bondgenoten sinds november vorig jaar aan zijn tweehonderd bestuurders en 26.000 actieve kaderleden gevraagd leden te werven. „Onze gedachte is dat wanneer ieder kaderlid twee nieuwe leden werft, we al een stuk verder zijn", zegt voorzitter Van der Kolk.

De nieuwe mediacampagne moet deze wervingsactie ondersteunen. Maar dat is niet genoeg, zegt Van der Kolk. Om meer werknemers te trekken, moet de vakbond ook het lidmaatschap aantrekkelijker en goedkoper maken. Zo moet FNV Bondgenoten meer persoonlijke dienstverlening bieden, zoals de belastingservice. Daarnaast zal de bond binnen enkele maanden bekendmaken welke aanvullende verzekeringen hij leden gaat aanbieden bij werkloosheid en arbeidsongeschiktheid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer