„Ov-kaart is hard aan verbetering toe”
DELFT (ANP). De ov-chipkaart moet verbeterd worden, niet afgeschaft. Alternatieven zoals reizen met je mobiele telefoon of bankpas zijn er namelijk niet; daar is de technologie nog helemaal niet klaar voor. Dat zegt universitair docent Jasper van Kuijk en coördinator van het Afstudeerlab van de TU Delft dat onderzoek deed naar het gebruiksvriendelijker maken van de ov-chipkaart.
„Het grootste probleem met de kaart is dat die oorspronkelijk niet is ontworpen om het de gebruiker - de openbaarvervoerreiziger dus - makkelijker te maken, maar vanuit de belangen van bedrijven”, aldus Van Kuijk woensdag. In de steden Londen en Hongkong wordt met dezelfde technologie gewerkt en dan functioneert alles prima, zegt hij.
Volgens Van Kuijk kwamen de afstudeerders en onderzoekers van het Afstudeerlab met drie relatief eenvoudige aanpassingen waarmee veel winst te behalen is voor het gemak van de reizigers. „Als je op het spoor overstapt tussen verschillende aanbieders, NS en Arriva bijvoorbeeld, dan moet je in- en uitchecken. Dat is belachelijk natuurlijk en zou afgeschaft moeten worden.”
Ook zou het een heleboel schelen als reizigers kunnen zien of ze in- of uitgecheckt zijn. „Maak bijvoorbeeld iets op de chipkaart waardoor dat zichtbaar is.” Volgens Van Kuijk vergeten reizigers elk jaar voor 16 miljoen euro uit te checken; nog geen 10 procent van de mensen vraagt hun geld terug.
Dat brengt hem ook op het laatste verbeterpunt: maak het terugvragen van je eigen geld makkelijker als je vergeten bent uit te checken. „Dat is nu nodeloos ingewikkeld. Waarom kan het niet allemaal op één website? Nu moet je je door pagina’s worstelen op de site van bijvoorbeeld de NS of de busmaatschappij.”
Het Afstudeerlab liep van september 2012 tot februari 2014.