Economie

AFM: verzekeraars kwamen afspraken niet na

AMSTERDAM (ANP). Verzekeraars zijn er ondanks afspraken niet in geslaagd om tijdig oplossingen te vinden voor honderdduizenden gedupeerde consumenten met woekerpolissen. Dat concludeert toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een donderdag verschenen onderzoek.

9 October 2014 08:37Gewijzigd op 15 November 2020 13:27

Voor de 250.000 niet ‘opbouwende beleggingsverzekeringen’, polissen waar wel geld ingaat maar die naar verwachting geen vermogen opbouwen, is halverwege 2014 pas in 52 procent van de gevallen een oplossing gevonden. Afgesproken was dat voor alle gedupeerden aan het einde van het eerste kwartaal een passende oplossing gevonden had moeten worden.

Voor de 620.000 hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen werd medio dit jaar pas voor 36 procent van de lopende beleggingsverzekeringen actie ondernomen, stelt de AFM. Dit percentage moet volgens de afspraken naar 80 procent aan het eind van dit jaar. De toezichthouder had afspraken gemaakt met verzekeraars om klanten met een woekerpolis in actie te krijgen om de polis te herstellen.

Verzekeraar a.s.r, volledig eigendom van de staat, presteerde volgens de AFM het slechtst. Het bedrijf vond voor slechts 30 procent van zijn klanten een passende oplossing. Ook Aegon (39 procent), Reaal (45 procent) en Achmea (54 procent) deden het slecht onder de grote verzekeringsconcerns. Hollands Welvaren was de enige verzekeraar die al zijn klanten de helpende hand kon bieden.

De AFM noemt de uitkomsten „zeer teleurstellend”. De waakhond waarschuwt tuchtmaatregelen te nemen als nieuwe doelstellingen niet worden gehaald.

In Nederland zijn meer dan 7 miljoen beleggingsverzekeringen afgesloten. Veel van deze polissen zijn inmiddels door verzekeraars omgezet in voor de klanten gunstigere producten. De AFM schat dat er op dit moment nog ongeveer 3,3 miljoen lopende beleggingsverzekeringen zijn.

Het Verbond van Verzekeraars laat in een reactie weten dat de resultaten „niet bevredigend” zijn. De doelstellingen zijn volgens de koepelorganisatie onder meer niet gehaald omdat „de financiële producten voor consumenten vaak moeilijk te doorgronden zijn, er sprake is van wantrouwen of desinteresse en het nemen van een besluit en het doorlopen van een adviestraject soms maanden kan duren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer