Economie

Geen belemmeringen voor import teerzandolie in EU

De Europese Commissie laat de verplichte aangifte van teerzandolie vervallen. Volgens milieuorganisaties zwicht de Commissie daarmee voor de olielobby. De uitstoot door de import van de olie is volgens hen vergelijkbaar met die van 6 miljoen extra auto’s op de Europese wegen tot 2020.

Redactie wetenschap
8 October 2014 08:35Gewijzigd op 15 November 2020 13:26
Teerzandsteen. beeld Wikimedia, James St John
Teerzandsteen. beeld Wikimedia, James St John

Teerzandolie is de meest vervuilende fossiele brandstof op aarde, goed voor drie tot vijf keer de CO2-uitstoot van conventionele olie. Reden genoeg voor Europa om de invoer ervan in 2009 nog te ontmoedigen. Maar sindsdien wordt er al jaren gediscussieerd over hoe dat dan moet gebeuren.

In 2011 kwam de Commissie met een eerste voorstel. Daarin werden olieproducenten verplicht om teerzandolie apart aan te geven in hun CO2-rapportering, met een CO2-score die een vijfde hoger lag dan die van conventionele olie. De lidstaten konden daarover echter geen akkoord bereiken. In het nieuwe voorstel hoeven de oliebedrijven de teerzandolie niet langer apart aan te geven.

Volgens Friends of the Earth Europe hebben de Verenigde Staten en Canada vooral de gesprekken over een vrijhandelsakkoord met de EU gebruikt om vrij baan te maken voor de teerzandolie. „De Commissie heeft het Europese klimaatbeleid verkwanseld”, aldus Colin Roche van de milieuorganisatie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer