„Onlinecursus zeer geschikt om buitenlandse student te trekken”
LEIDEN. Onlinecursussen zijn zeer geschikt om buitenlanders te laten participeren in het universitair onderwijs. Dat stelt prof. dr. Maurits Berger, hoogleraar islam en het Westen aan de Universiteit Leiden. „Voor mij was het dé manier om internationale studenten te trekken.”
De hoogleraar gaf al eerder de cursus Sharia in the West, maar dit jaar voor het eerst als SPOC – afkorting voor Small Private Online Course. Studenten hoeven er niet meer voor naar Leiden te reizen, maar kunnen het vak achter hun computer volgen. Hierdoor wordt deelname voor internationale studenten aantrekkelijker, en dat was precies Bergers bedoeling. „Buitenlandse studenten vertellen mij hoe er in hun land op de radio en televisie over de sharia wordt gesproken en wat hun kranten erover schrijven. Daar leer ik ook van.”
Onderdelen van de cursus zijn filmpjes van zo’n tien minuten waarin Berger theorieën over de sharia toelicht. En eens per week discussieert hij in zijn virtuele „international classroom” met studenten door middel van een videogesprek, een soort Skype. Omdat de SPOC-deelnemers overal ter wereld wonen, heeft Berger hen ingedeeld in groepjes naar tijdzone. „Mijn studenten moeten zelf weten wanneer ze de colleges kijken. Maar eens per week, om 6.00, 12.00 of 22.00 uur, moeten groepjes van acht personen op hetzelfde moment achter hun computer zitten om met mij over de stof te praten.”
Niet alleen wil de hoogleraar van zijn studenten leren, hij zet hen ook in om voor hem data te verzamelen. Om de cursus succesvol af te ronden, moeten zij namelijk een documentaire maken over hoe moslims in westerse landen aankijken tegen de sharia. Berger: „Het geld ontbreekt om mensen aan te stellen die voor mij gaan reizen om data te verzamelen. Daarom stuur ik studenten hiervoor op pad. Ik geef hun onderwijs. In ruil daarvoor leveren ze mij gegevens die ik kan gebruiken voor mijn onderzoek. Je zou het een win-winsituatie kunnen noemen.”
Webcollege mag niet te lang zijn
Meer dan 6 miljoen mensen hebben zich sinds 2011 ingeschreven voor een Massive Open Online Course (MOOC). Dat schreef de Amerikaanse site voor hoger onderwijs chronicle.com vorige week.
In het artikel wordt verder gesteld dat studenten onlineonderwijs anders beleven dan offlineonderwijs en dat het andere eisen stelt aan de manier van leren. Ook tussen online en offline lesgeven zitten grote verschillen. Dr. Rutger de Graaf, docent communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, stelt vandaag in deze krant dat lang online hoorcollege geven weinig zin heeft omdat studenten lange lessen toch niet afkijken.