Discussie in Duitse kerk over afschaffen kerkbelasting
HANNOVER. In Duitsland is een discussie gaande over het al dan niet afschaffen van de kerkbelasting. De belasting wordt van elk kerklid ingehouden op het inkomen ten bate van de kerk. In 2013 bedroeg de opbrengst 4,99 miljard euro voor de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD).
De Duitse nieuwsdienst Idea berichtte deze week over de discussie. Aanleiding is het boek ”Red de kerk. Schaf de kerkbelasting af!” van ds. Jochen Teuffel, dat afgelopen zomer verscheen. Ds. Teuffel pleit voor geleidelijke afschaffing – in de loop van veertig jaar. Veel leden stappen op om de belasting, stelt hij. Volgens hem is het een „dwangmiddel en weerspreekt het de christelijke boodschap en belijdenis van de kerk. Christenen moeten met vrijwillige gaven de kerk steunen. Vrijheid is een pijler van de christelijke gemeenschap.”
Hij noemt het een schandaal dat gedoopte christenen die aangeven geen belasting meer te willen betalen, de kerk worden uitgezet en worden uitgesloten van het heilig avondmaal. „De leer van de rechtvaardiging van de zondaar door het geloof alleen wordt daarmee in twijfel getrokken. Door de kerkbelasting dreigt de mammon het Evangelie te verdringen. Hoe groter het budget van de kerken, des te meer beslissingen er in afhankelijkheid van geld worden genomen.”
De predikant pleit ervoor de kerkbelasting elk jaar met 2 promillepunten te laten dalen tot deze uiteindelijk tot niets is gereduceerd. „Kerkelijke gemeenten moeten een toenemend deel van de kosten zelf dekken. Gemeenten die zichzelf financieel niet kunnen redden, moeten in het ergste geval worden opgeheven.”
Thomas Begrich, hoofd van de financiële afdeling van de EKD, is het niet met Teuffel eens. Volgens hem is de hoogte van de kerkbelasting er niet de oorzaak van dat mensen afscheid nemen van de kerk. „Ook maakt ze predikanten niet lui, noch gemeenten traag. De kerkbelasting is een eerlijk, rechtvaardig en solidair stelstel voor kerkleden om financieel bij te dragen. Ze maakt een breed en veelkleurig kerkelijk leven mogelijk en is niet in tegenspraak met het Evangelie.”