Economie

Aanzienlijke verliezen bij handelshuis Hagemeyer

Hagemeyer heeft over de eerste negen maanden van 2003 een nettoverlies geboekt van 204 miljoen euro. Het geplaagde bedrijf uit Naarden maakte dat vrijdagmorgen bekend.

ANP
16 January 2004 11:07Gewijzigd op 14 November 2020 00:53

Voor het hele jaar verwacht het handelshuis een „aanzienlijk nettoverlies.” Hagemeyer schrijft het verlies vooral toe aan de daling van de omzet. Die kwam over de eerste drie kwartalen uit op 4,9 miljard euro. Dat betekende een daling van de autonome omzet van 4,8 procent. Ook hebben reorganisaties het resultaat aangetast.

De zwakke marktomstandigheden van het eerste halfjaar hielden aan. „Er was geen tastbaar bewijs van herstel”, aldus de onderneming. Verder liepen klanten weg door de onzekerheid over het voortbestaan van het concern.

Het bedrijf zucht onder een schuld van circa 1 miljard euro. De aandeelhouders stemden vorige week in met een reddingsplan, waardoor het bedrijf nieuwe aandelen en obligaties kan uitgeven om zo de schuld te reduceren.

Hagemeyer maakte vandaag ook bekend dat bestuurslid A. Hol eind februari aftreedt. Hij is de tweede topman die binnen korte tijd zijn vertrek aankondigt. Eerder maakte bestuursvoorzitter R. ter Haar bekend op te stappen als gevolg van de problemen bij Hagemeyer.

Hol was verantwoordelijk voor inkoop en logistiek bij Professional Products and Services (PPS). Dat is de kernactiviteit van de handelaar in elektronische, industriële, veiligheids- en onderhoudsproducten. Bij die afdeling liep vorig jaar een grote reorganisatie. Daardoor verloren 1300 mensen hun baan in de VS, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

In het Verenigd Koninkrijk had deze divisie vooral last van teruglopende omzet. Daar daalden de verkopen over de eerste negen maanden met ruim 16 procent. Hagemeyer heeft in Groot-Brittannië flink geïnvesteerd in een nieuw logistiek ict-systeem, maar legt dat voorlopig op de plank na haperingen tijdens de invoering in het Verenigd Koninkrijk. De administratie en de logistiek liepen daardoor fikse vertraging op, waardoor klanten naar andere leveranciers op zoek moesten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer