Een mooie website zegt niets over betrouwbaarheid
EDE. Consumenten worden nog voor miljoenen opgelicht door webshops. Ondanks dat ‘webshoppers’ steeds beter opletten waar ze hun aankopen doen, zijn ze in de eerste helft van dit jaar toch voor 6,7 miljoen euro opgelicht. Banken, politie en justitie gaan dan ook nauwer met elkaar samenwerken om internetoplichting te voorkomen en aan te pakken.
Belangrijk hulpmiddel voor consumenten is de website mijnpolitie.nl, waar ze aan de hand van banknummer of e-mail-adres kunnen controleren of een webwinkel betrouwbaar is. Deze databank is al 1,3 miljoen keer geraadpleegd. Dat is overigens maar een fractie van de 53 miljoen aankopen die in de eerste helft van dit jaar gedaan zijn.
Bij een vermoeden van fraude zal de politie de bank waarschuwen, die de rekening van de webshop kan blokkeren. Argeloze kopers kunnen er dan geen geld meer op storten.
In de eerste zes maanden van dit jaar kochten Nederlanders voor 6,6 miljard euro in webwinkels. Vaak doen ze dat bij bekende winkels als Wehkamp, Bol.com of grote reisorganisaties. Maar daarnaast zijn er nog duizenden kleinere, vaak specialistische shops. Sommige nemen het niet zo nauw met de regels, waardoor kopers die hun producten terugsturen niet binnen veertien dagen hun geld terugkrijgen. In lang niet alle gevallen is er dan sprake van fraude. Soms heeft de vertraging te maken met organisatorische of financiële problemen.
Uitstraling
Het blijkt dat consumenten zich nog beter moeten realiseren dat ze zich niet moeten laten verblinden door een mooi vormgegeven website. Criminelen weten hoe ze een website een betrouwbare uitstraling moeten geven. Een goede controle op betrouwbaarheid is om de naam van de website te googelen. Vaak zie je dan direct of die een slechte naam heeft of niet. Als er veel positieve ervaringen te vinden zijn, is de kans op een miskoop klein.
Veel mensen denken dat een webwinkel betrouwbaar is als je met iDeal kan betalen. Dat klopt niet. Elke (nep)webwinkel kan betalingen via iDeal laten verlopen. Ga ook niet te snel in zee met een webwinkel die telefonisch niet bereikbaar is of waarvan de adresgegevens ontbreken.
Het dragen van een keurmerk voor webwinkels is een goed teken, maar zegt ook weer niet alles.
Het bekendste keurmerk is dat van Thuiswinkel.org. Deze belangenvereniging voor webwinkels in Nederland, die kantoor houdt in Ede, heeft ruim 2000 leden. Maar voor fraudeurs is het maar een kleine moeite om het vignet naar hun website te kopiëren. Een vignet is pas echt als je erop kunt klikken en op een certificaatpagina van de thuiswinkelorganisatie terecht komt. Maar ook dit biedt geen zekerheid, omdat fraudeurs ook deze pagina weer kunnen kopiëren.
Informatie
Zodra Thuiswinkel.org een fraudeur ontdekt, maakt ze die op haar website bekend. Ank van Heeringen, jurist van Thuiswinkel.org: „Onze belangrijkste taak is informatie. Onze leden staan op onze website, zodat iedereen kan controleren of een bepaalde webshop echt lid van ons is. De fraudeurs maken we bekend. Maar helemaal oplossen zul je het probleem niet. De gewone winkeldiefstal zal ook blijven bestaan.”
De laatste tijd heeft de belangenvereniging veel last van flitswinkels, die op vrijdag de lucht in gaan en vaak op maandag, net voordat ze last krijgen van politie en banken, weer zijn verdwenen. Vooral de naam van grote elektronicaverkoper BCC werd daarbij misbruikt. Oplichters lanceerden flitssites zoals dealsbijbcc.com, bcc-dagdeals.com, bcc-knallers.com en bcc-voordeel.com.
Zeker bij elektronica zoals mobiele telefoons en tablets is het belangrijk niet toe te happen als de producten te goedkoop aangeboden worden. Vergelijk de prijzen met andere aanbieders en trek je conclusies. Juist allerlei zeer populaire producten hebben een vaste prijs en kunnen bijna niet in prijs verschillen. Als het toch mis is gegaan kunnen gedupeerden aangifte doen bij de politie, op mijnpolitie.nl of op nummer 0900-8844.