Thalys vervoert minder passagiers
De hogesnelheidstreinen van Thalys hebben in 2003 minder passagiers vervoerd. De treinen zagen 2,4 procent minder mensen instappen dan het jaar ervoor. Het totaalaantal kwam uit op 5,8 miljoen, zo is donderdag bekendgemaakt.
Thalys exploiteert de (hogesnelheids)treinen tussen Amsterdam, Brussel, Parijs, Keulen en Genève. Het bedrijf mikte voor 2003 op 6,5 miljoen reizigers. Toch noemt Thalys de cijfers bevredigend, gezien de economische situatie.
Ook de verwachte omzetgroei tot 350 miljoen euro bleef uit. De inkomsten daalden met 2 procent tot 301 miljoen euro. De daling was het sterkst op de lijn Amsterdam-Parijs. De inkomsten zakten hier 7 procent ten opzichte van 2002. Op de lijnen Brussel-Parijs en Brussel-Keulen bleef de omzet vrijwel gelijk.
De daling van de passagiersaantal deed zich vooral voor in het eerste deel van het jaar. De laatste maanden liep het bedrijf de achterstand iets in. Voor 2004 verwacht het bedrijf Thalys International een groei van 3 à 5 procent van het aantal passagiers. Ook de omzet zou navenant toenemen.
Nederland en België werken op dit moment aan een apart tracé voor de hogesnelheidstrein (hsl) naar het zuiden. Het spoor moet in 2007 klaar zijn. Het ministerie van Verkeer verwacht dan 6 à 7 miljoen passagiers per jaar op het binnenlands deel. Eenzelfde aantal zou per jaar via de hsl naar het buitenland gaan reizen.
De hsl, die tot 300 kilometer per uur kan rijden, stopt in Amsterdam en Rotterdam. Van Amsterdam naar Rotterdam duurt de reis 35 minuten, naar Londen 3 uur en 45 minuten en naar Barcelona 7 uur en 15 minuten.
De hogesnelheidstreinen in Nederland zullen waarschijnlijk Thalys gaan heten, meldde verkeersminister Peijs vorig jaar. Volgens de minister hebben de Nederlandse, Belgische en Franse vervoerders het plan „de succesvolle gezamenlijke merknaam Thalys te handhaven.”