Minuut stilte voor slachtoffers verkeersdrama A58
GOES. De schrik zit er nog in bij veel mensen die vorige week betrokken waren bij kettingbotsingen op de A58 in Zeeland die twee levens eisten. Dat bleek woensdagavond op een bijeenkomst in Goes waar betrokkenen en hun familieleden ervaringen en emoties deelden. Zo’n 200 mensen bezochten de napraatsessie.
De bijeenkomst was georganiseerd door de Zeeuwse gemeenten en de veiligheidsregio. Hulpverleners vertelden hoe zij de rampdag hadden ervaren, en het publiek in de zaal van theater de Mythe kon vragen stellen naar aanleiding van het drama, dat zich voltrok in dichte mist en waarbij ook tientallen gewonden vielen. De avond begon met een minuut stilte voor de twee dodelijke slachtoffers.
Uit de verhalen kwam naar voren dat niet alleen de hulpverleners, maar ook burgers zich van hun beste kant hebben laten zien in de nasleep van de ongelukken op de A58 waarbij 150 auto’s en vrachtwagens betrokken waren. Een woordvoerder van de brandweer zei dat overal in de chaos spontane samenwerkingsverbanden ontstonden tussen hulpverleners en burgers.
Mochten er mensen zijn die menen dat burgerzin niet meer bestaat, dan heeft dit ernstige incident het tegendeel bewezen, zei de Vlissingse burgemeester, Demmers, desgevraagd.
Vorige week donderdag werd ook al een lotgenotenbijeenkomst georganiseerd voor uitsluitend de hulpverleners. Dat gebeurde in Heinkenszand. Honderd man kwam erop af en volgens ambtenaar rampenbestrijding Maurits van Belzen van de gemeente Goes werden daar schrijnende verhalen verteld. „De twee dodelijke slachtoffers zijn tevergeefs gereanimeerd. Het went nooit om daar als hulpverlener getuige van te zijn.”
Een meisje van 11 jaar raakte zwaargewond. Zij ligt nog steeds in kritieke toestand in het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam.
Ambulancepersoneel was woensdag ook uitgenodigd voor de avond in Goes, maar moest verstek laten gaan omdat het nog te zeer aangedaan is door alles wat het op de A58 heeft meegemaakt. Een van de dodelijke slachtoffers is een brandweervrijwilliger.
Ook een andere burger moest zijn behulpzaamheid met de dood bekopen. Deze inwoner van Arnemuiden was uitgestapt om auto’s tegen te houden die een van de drie rampplekken naderden. Hij werd aangereden en overleed uiteindelijk aan zijn verwondingen. Zijn familie was woensdag op de bijeenkomst in Goes aanwezig.
Wilco Lievense uit Middelburg, die zich ternauwernood met zijn auto in veiligheid kon brengen, eerde al die spontane hulpverleners: „Je hoort ploffen, knallen, glasgerinkel, maar door de mist zie je niet wat er precies gebeurt. En toch zijn er dan mensen die een hesje aantrekken en proberen te helpen, ook al weten ze niet precies wat er aan de hand is.”
GGD-medewerkster Corrie Brand was met haar auto bij een van de botsingen betrokken. Ze had die dag uitgerekend piketdienst voor de veiligheidsregio. „Ik belde een collega en zei: Neem mijn dienst over alsjeblieft, ik leg je nog wel uit waarom.”
Burgemeester Lonink van Terneuzen, voorzitter van de veiligheidsregio Zeeland, zei dat dinsdag 16 september 2014 in Zeeland zal worden herinnerd als „een zwarte dag.”
Woordvoerster Visser van Rijkswaterstaat vertelde dat haar dienst de mogelijkheden bekijkt van een mistdetectiesysteem op de A58. Ook het aanbrengen van matrixborden boven de weg wordt bekeken, maar lijkt niet voor de hand te liggen, zei ze. Matrixborden hangen in principe alleen boven de drukste snelwegen; de A58 is een relatief rustig traject.
Visser hoopt dat nieuwe ”in-car”-technologie, bijvoorbeeld in de vorm van een aan de gps gekoppelde A58-app, weggebruikers straks sneller kan waarschuwen bij plotselinge mist. „Het probleem is niet zozeer de mist zelf, maar de onverwachte mistbanken en -flarden die uit het niets opdoemen.” Inhakend op een opmerking vanuit de zaal dat sommige auto’s te hard hebben gereden, zei Visser: „Als het zicht 50 meter is, is 50 kilometer per uur eigenlijk al te hard.”