Drents busbedrijf voor de rechter om CAO
De vakbonden in het openbaar vervoer gaan een kort geding aanspannen tegen busmaatschappij MTI. Deze streekvervoerder in Zuidwest-Drenthe en het Brabantse Oss houdt zich volgens de bonden niet aan de CAO voor de sector.
Dat heeft de CNV Bedrijvenbond woensdag gezegd. Volgens bestuurder E. Peper van de CNV Bedrijvenbond betaalt MTI, dat staat voor Millennium Transportation International, niet de verplichte onregelmatigheidstoeslag uit, moeten zijn 75 chauffeurs te veel pensioenpremie betalen en doet het bedrijf niet aan arbeidstijdverkorting (ATV). Ook zouden de werknemers te weinig loon krijgen als zij ziek zijn.
J. Zwama, directeur van de nieuwkomer in het streekvervoer, geeft dat laatste toe. „Er moet een prikkel zijn om niet onnodig lang ziek te blijven. Dat is inderdaad niet conform de CAO.”
Wat de andere aantijgingen betreft spreekt Zwama van een „interpretatieverschil” van de voorschriften in de CAO. Zo vervangt het bedrijf de ATV en de onregelmatigheidstoeslag door de chauffeurs meer uit te betalen dan hun gewerkte uren. Volgens Zwama krijgen zij voor een gemiddelde werkweek van 32 uur het salaris over 37 uur. „Als wij ons aan de CAO houden, gaan de werknemers er 15 procent op achteruit.”
In het kort geding eisen de bonden een dwangsom van 500 euro per werknemer per dag waarop MTI de CAO ontduikt. De vakbonden zijn volgens Peper van het CNV inmiddels ook een bodemprocedure tegen MTI begonnen over het niet nakomen van de CAO in de periode tussen 8 augustus 2002 en 1 juli 2003.
Woensdag werd bekend dat het busbedrijf per 1 maart ook het vervoer in en rond Meppel en Hoogeveen voor zijn rekening mag nemen. „MTI is als gunstigste uit de bus gekomen bij de aanbesteding”, aldus de provincie Drenthe.