Extra onderzoek waakhond naar overname Mecom
DEN HAAG (ANP). De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat de voorgenomen overname van het Britse mediabedrijf Mecom, moederbedrijf van uitgeversconcern Wegener, door De Persgroep nader onderzoeken. Door deze overname ontstaat een uitgever die in vrijwel heel Nederland landelijke en regionale dagbladen uitgeeft en huis-aan-huisbladen verspreidt.
De Persgroep (onder meer de Volkskrant, Trouw en AD) en Mecom zijn samen dusdanig groot dat adverteerders vrijwel niet meer om hen heen kunnen voor een advertentie in een dagblad, stelt de toezichthouder. Om te kunnen uitsluiten dat adverteerders last hebben van de overname van Mecom door De Persgroep wil ACM onder meer nader onderzoeken in hoeverre adverteren op radio en televisie en op internet alternatieven zijn voor advertenties in dagbladen.
Ook voor wat betreft het drukken en bezorgen van dagbladen vindt ACM nader onderzoek nodig. Uitgevers van dagbladen zonder eigen drukkerij hebben na de overname minder keuze. Wat betreft bezorging worden andere dagbladuitgevers na de overname afhankelijker van De Persgroep, aldus de toezichthouder.
Uit het onderzoek dat ACM tot nu toe heeft uitgevoerd, blijkt dat lezers van de regionale dagbladen van Mecom de landelijke dagbladen van De Persgroep nauwelijks als alternatief zien. Zo stappen lezers van een regionaal dagblad van Mecom maar zelden over op een dagblad van De Persgroep.
Voor lezers van de landelijke dagbladen van De Persgroep blijven na de overname voldoende alternatieven over. ACM concludeert daarom dat de overname op dit gebied geen effect zal hebben en zal dit in het nader onderzoek buiten beschouwing laten.