Vertellen – iets tussen geschenk en opdracht
„Lees het boekje ”Het vertellen” van W.G. van de Hulst maar goed””, zo luidde veelal de verteltip van docenten van Christelijke Hogeschool de Driestar voor toekomstige leerkrachten. Opleidingsmanager Kees Ritmeester: „Vertellen is zo’n kerntaak van het leraarschap dat het hoog tijd werd voor een actueel boek.”
Het nieuwe boek ”De kunst van het vertellen” wordt vandaag gepresenteerd tijdens het vertelsymposium ”Op het puntje van je stoel”. Dit symposium is georganiseerd door Driestar Educatief in samenwerking met de Hersteld Hervormde Jongerenorganisatie (HHJO). Zo’n 150 leerkrachten en kerkelijke vrijwilligers gaven zich op om de middag en avond bij te wonen.
Kees Ritmeester en Steven Middelkoop van de HHJO waren vanaf het begin betrokken bij de opzet van het symposium en het schrijfproces voor het boek. Symposium en boek gaan niet alleen over het vertellen van Bijbelverhalen. Ritmeester: „Aan het boek is vanuit verschillende invalshoeken gewerkt. Het grootste deel is geschreven door Steven Middelkoop. Godsdienstleraar Jan Proos nam het deel op zich over het vertellen van Bijbelse geschiedenissen. Arthur van den Oever schrijft over het vertellen van geschiedenisverhalen. Johan Melse, leraar Nederlands, heeft meegedacht over verteltechniek. Zij geven alle drie een workshop tijdens het symposium.”
De Driestar is volgens Ritmeester al sinds haar oprichting bezig om leerkrachten toe te rusten voor het houden van een goede vertelling. „Het is aan de ene kant een prachtig geschenk wat je door mag geven: het Woord van de Heere. Tegelijk is er een diepe noodzaak om te blijven vertellen. Kinderen kunnen anders Gods daden vergeten. Het gaat erom dat ze hun hoop op God zullen stellen, zoals dat staat in Psalm 78. Het is belangrijk dat we hier leerkrachten elke keer opnieuw bewust van maken en hen er vaak mee laten oefenen.” Een andere aanleiding tot het organiseren van het symposium en de verschijning van het boek noemt hij de afname van de vertel- en leescultuur. „We moeten het belang van vertellen weer voor het voetlicht brengen. We hebben iets wezenlijks door te geven.”
Ritmeester noemt de trits ”kerk, school en gezin” als reden om de jeugdwerkorganisaties ook uit te nodigen. „Omdat vrijwilligers in het kerkelijk jeugdwerk ook vaak een Bijbelvertelling doen, hebben zij met dezelfde vragen te maken als leerkrachten. Kerk, school en gezin dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ik hoop dat leerkrachten en vrijwilligers in het kerkelijk jeugdwerk na het symposium handvatten hebben gekregen om hun eigen verhaal op een hoger plan te brengen.”
Vanuit de HHJO is Steven Middelkoop betrokken bij het vertelsymposium. Hij denkt dat de bijeenkomst kerkelijke vrijwilligers kan helpen. „Leidinggevenden bij clubs zijn enthousiast. Wel zien ze er vaak tegenop om voor te gaan in gebed en het Bijbelverhaal te vertellen. De HHJO en ook andere kerkelijke jeugdwerkorganisaties geven al lang vertelcursussen. Maar dit symposium wil hen nog meer helpen om het Bijbelverhaal beeldend over te brengen. Hoe kruip je zo in het verhaal dat de kinderen het mee gaan beleven, dat ze de hitte van de zon voelen, de overwegingen van de Barmhartige Samaritaan zelf ook gaan maken?” Volgens Middelkoop is het verder belangrijk dat de vertellers zelf ook het verhaal hebben doorleefd.
Verteltips van Kees Ritmeester
Laat het je diepe verlangen zijn om de grote daden van de Heere te vertellen
Heb liefde voor de kinderen
Heb liefde voor de inhoud van je verhaal
Nodig de kinderen uit om deelnemer te worden aan het verhaal
Stem de inhoud af aan de leeftijd en de achtergrond van de kinderen
Verdiep je in verteltechniek, vertellen is niet iets wat je aan komt waaien