Economie

Volop toeristische impulsen in Utrecht

Het merendeel van de tien nieuwe EU-landen verwacht een impuls voor het toerisme met de toetreding tot de Europese Unie in mei. Vooral Polen, Tsjechië en Estland rekenen op meer vakantiegangers uit Nederland, zo bleek dinsdag op de vakdag van de 34e editie van de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs te Utrecht.

Willem H. Smith
14 January 2004 09:52Gewijzigd op 14 November 2020 00:52

Polen verwacht dit jaar 60.000 meer Nederlandse gasten dan de ruim 300.000 die vorig jaar het land bezochten. „Nederlanders zullen de nieuwe leden van de EU-famillie willen leren kennen”, stelt directeur R. Kepinski van de Poolse Organisatie voor Toerisme. Zijn collega Jan Kotala van Tsjechië rekent op een groei van 10 procent. Daarmee zou het aantal Nederlandse vakantiegangers naar het land op circa 250.000 uitkomen.

Estland hoopt eveneens op een groei van 10 procent. In de eerste acht maanden van 2003 telde het land ruim 12.000 Nederlandse bezoekers. Buurland Litouwen, de grootste en armste van de drie Baltische staten, ziet de toetreding als een goede gelegenheid het land op de toeristische kaart te zetten. „Veel Nederlanders weten het nauwelijks te vinden”, zegt Jurgitat Naujikiene van het ministerie van Toerisme.

Directeur Bart Gijsbers van het Hongaars Verkeersbureau verwacht geen enorme toeloop na 1 mei. „Nederlanders bezochten Hongarije al meteen na de omwenteling in 1989. Wel zullen de douaneformaliteiten voor hen eenvoudiger worden.” Slowakije denkt eveneens dat de toetreding zich „niet onmiddellijk” zal vertalen in grotere aantallen vakantiegangers.

Voor Cyprus blijft het spannend hóé ze toetreden tot de EU. „De Turkse regering heeft inmiddels druk uitgeoefend op het noordelijk deel van het eiland om wat toeschietelijker naar het zuidelijke, Griekse deel te zijn”, zegt een hoopvol gestemde Mark Stoer van het Cyprus Verkeersbureau. „Het streven is om Cyprus naar Zwitsers model te herenigen.” Turkije, dat inmiddels een aandeel van 4 procent op de buitenlandse vakantiemarkt heeft, is overigens prominent aanwezig op de Vakantiebeurs.

Griekenland, dat met de Olympische Spelen in de bakermat Athene flink uitpakt, staat dit jaar eveneens hoog op de reisagenda. Ook Portugal probeert uit een sportevenement -het Europees kampioenschap voetbal- munt te slaan. Spanje doet dat met de honderdste geboortedag van de schilder Salvador Dali, terwijl Genua en Lille als Culturele Hoofdsteden aan de weg timmeren. Laatstgenoemde stad zet onder andere -evenals Antwerpen- de Vlaamse barokschilder P. P. Rubens volop in de schijnwerper.

Frankrijk, dat vorig jaar ten opzichte van 2002 een flinke daling in het aantal door Nederlanders doorgebrachte vakanties noteerde (van 3,3 miljoen tot een kleine 2,9 miljoen), houdt tot en met september een grootschalige promotiecampagne om het land als vakantiebestemming vol onder de aandacht van het Nederlandse publiek te brengen. Maison de la France, het verkeersbureau, introduceert tijdens de Vakantiebeurs tevens ”Club France”, een speciale kaart die gezinnen korting biedt op producten van ruim 1500 toeristische organisaties, zoals hotels, restaurants, musea, touroperators en zelfs wijnverkopers.

De zestigste herdenking van D-day is een ander hoogtepunt in Frankrijk. De festiviteiten vanaf april tot en met november spitsen zich toe op Normandië en richten zich onder meer op de terugkeer van veteranen op 5 en 6 juni. België en Luxemburg zullen in december de Slag om de Ardennen memoreren, terwijl Nederland in september ”Operatie Market Garden” in en rond Arnhem niet ongemerkt voorbij zal laten gaan.

Thailand zet overigens de 400-jarige betrekkingen met Holland met tal van activiteiten luister bij en hoopt dat de tot en met 2002 stijgende lijn van Nederlandse bezoekers in het VOC-herdenkingsjaar zich voortzet.

Ook Hongkong klimt toeristisch gezien langzaam maar zeker uit het dal, aldus Michael Fley, directeur van het Hong Kong Tourism Board in Centraal-Europa. „In april en mei 2003 lagen de dalingen nog tussen de 80 en 90 procent. Maar de gemiddelde hotelbezetting in november bedroeg 92 procent en lag daarmee op exact hetzelfde niveau als in november 2002.”

Het feit dat in China onlangs opnieuw besmettingsgevallen van het SARS-virus zijn gemeld, weerhield De Jong Intra Vakanties dinsdag niet een lijvige China-brochure met groepsrondreizen te presenteren. „China wordt als land van de toekomst voor toeristen een heel belangrijke bestemming”, aldus commercieel directeur Coby van Dongen. Volgens een woordvoerder van de Vereniging Nederland China kiezen negen van de tien Nederlandse China-gangers Peking als bestemming en oefent de havenstad Sjanghai eveneens grote aantrekkingskracht uit op de westerse reizigers. Het zuidelijke Guilin, een groene vlakte in het Karf-gebergte, is toeristisch in opkomst, evenals reizen langs de historische Zijderoute.

Brazilië en Argentinië blijken eveneens stijgend populaire vakantiebestemmingen te zijn. Madagaskar, een groot eiland in de Indische Oceaan, is een nieuwkomer op de Vakantiebeurs.

Dat laatste geldt ook voor Beter-uit Reizen, die zich voor het eerst met een eigen stand op ’s werelds grootste toeristische consumentenmanifestatie presenteert. „De beursorganisatie wilde ons als grootste christelijke reisorganisatie graag hebben”, reageert directeur Jan S. van den Bosch. „Uiteraard zijn we op zondag afwezig.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer