Reisbranche verwacht stabilisering
Voor de Nederlandse reisbranche breekt een tijd van stabilisatie en bezinning aan. Dit zei directeur H. van Driem van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) dinsdag op de vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht, die vanmorgen voor het publiek openging. „De groei zal nul zijn dit jaar of het wordt een heel klein plusje.”
Van Driem verwacht dat circa 2 procent van de hotels, restaurants en bungalowparken moeilijk het hoofd boven water kan houden door de kritisch en zuinig geworden consument. De komende tijd zal volgens hem een „uitsorteereffect” in de sector optreden. „De consument koopt heel bewust en wil kwaliteit voor zijn geld. Luxe restaurants, hotels en bungalowparken die gewend zijn een matige kwaliteit voor een hoge prijs te leveren, worden uitgewied”, aldus Van Driem.
De directeur is gematigd optimistisch over 2004. „De consument krijgt langzaam wat vertrouwen in een herstel van de economie. De bodem lijkt bereikt, maar de economie in Nederland is nog de slechtst draaiende van Europa.”
Nederlanders blijven volgens Van Driem hun vakantie vooral binnen Europa zoeken door de onzekere economische situatie, de angst voor onder meer de besmettelijke longziekte SARS en de wereldwijde dreiging van aanslagen. „Er bestaat ook een kans dat meer mensen in eigen land blijven omdat het goede zomerweer van vorig jaar nog vers in het geheugen ligt. In het verleden zagen we wel vaker het effect van een mooie zomer pas een jaar later.”
Om dezelfde reden rekent hij op meer Duitse gasten dit jaar. Daar staat tegenover dat de dure euro volgens hem juist veel Britten en Amerikanen weghoudt. „Normaal komen er uit de VS wel een miljoen reizigers naar Nederland. Dat worden er dit jaar toch wel 200.000 tot 300.000 minder.” Het NBTC heeft grote verwachtingen van de Chinese markt, omdat er binnen de Europese Unie plannen bestaan om de visumplicht voor mensen uit China te versoepelen. „Als SARS geen roet in het eten gooit, heb je het al gauw over een paar miljoen rijke Chinezen die heel graag de wereld willen verkennen en Nederland is in China heel populair.” Nu bezoeken jaarlijks 60.000 tot 100.000 Chinezen Nederland.
Van Driem luidde samen met directeur Marie-Hélène Cornips van de Bond van Nederlandse Architecten ”Architectuur & Design 2004” in. Het (cultuur-)toeristisch jaar is de opvolger van ”Van Gogh 150 jaar”, het succesvolle toeristische thema van 2003. Ruim 1,6 miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland bezochten activiteiten die werden georganiseerd omdat de schilder Vincent van Gogh anderhalve eeuw geleden werd geboren.
Met Architectuur & Design komen zowel architectonische schatten als designkunstwerken in Nederland in de schijnwerpers te staan. „Nederland heeft een geheel eigen ontwikkeling op dat gebied. Bekend zijn de zeventiende-eeuwse trap- en klokgevels in Oudhollandse steden. Maar vanaf het begin van de twintigste eeuw leveren Nederlandse architecten door hun baanbrekende ideeën een grote bijdrage aan de internationale ontwikkelingen op architectuur- en designgebied.” De NBTC-directeur noemde als voorbeeld Berlage, die niet alleen bakstenen gebouwen ontwierp, maar ook glas en servies. „En de Rotterdamse Erasmusbrug van Ben van Berkel is inmiddels uitgegroeid tot een icoon van Nederland.” Om het publiek te attenderen op activiteiten, exposities en evenementen gaat over enkele weken de internetsite www.architectuurendesign.nl in de lucht.